HADAS SHEINFELD

טכנולוגיה בחינוך – לא מה שחשבתי

כשראיתי את המצגת הזו היא התישבה לי בראש, ולא עזבה אותי כמה ימים. לכן אני ממליצה לכם בחום להשקיע את העשרים דקות (ועשרים ושבע שניות).

כדי לשכנע אתכם, הנה התקציר:

סלמן קאהן הוא בחור מוכשר (תואר ראשון ושני מ-MIT, וגם תואר במנהל עסקים מהרווארד). כשביקשו ממנו לתת שיעורי עזר לאחיינים שלו במתמטיקה, הוא עשה את זה דרך הרשת כי הם היו רחוקים, ואז העלה את ה”שיעור” ליוטיוב.
הסתבר שהאחיינים יותר אוהבים לשמוע את השיעור דרך יוטיוב מאשר אותו עצמו בלייב, ושגם אנשים אחרים התחילו ללמוד בעזרתו.
קפיצה מהירה קדימה – עכשיו הוא מוביל סטארט אפ שלא למטרות רווח, שהעלה כבר מאות סרטונים כאלה לרשת, שמלמדים החל מחיבור וחיסור ועד תכנות. המודל הוא שיעור קצר, והרבה תרגול, עד שמבינים.
עוד קפיצה קדימה – עכשיו הם בונים מערכת שלמה של ניתור שתוכל לשמש בבתי ספר. הילדים ילמדו מהוידיאו (בכיתה או בבית), ויתרגלו בעזרת המערכת, ולמורה תהיה אפשרות לראות בלייב מי מתקשה איפה, ולעזור.

התפקיד הקלאסי של המורה – להרצות (בפעם המליון את אותו החומר, מול כיתה של ילדים ברמות שונות, עם המוני הפרעות), התפקיד הזה הסתיים. עכשיו תפקידו של המורה הוא לסייע בתרגול, לתמוך במתקשים, לקדם את החזקים.

תובנה אחת מהותית מהוידיאו – כשהם עוקבים אחרי ילדים לאורך זמן הם מגלים שגם אם מישהו מתקשה בהתחלה, או בנושא ספציפי, בהמשך הוא בדרך כלל מתחזק מאוד. ה”חלשים” של ההתחלה, הם ממש לא בהכרח החלשים של ההמשך, ולהיפך. הוא מדבר על זה שבבית הספר מדביקים לילד את תוית ה”מתקשה” ברגע שקשה לו בנושא מסוים, ולהשתחרר מהתוית הזו זה לפעמים יותר קשה מאשר החומר הנלמד…

תובנה נוספת – תהליך הלמידה. במערכת שלהם – מתרגלים עד שמצליחים. באמת מצליחים. הוא משווה את זה לרכיבה על אופניים – תארו לכם שנותנים לכם כמה ימים ללמוד לרכוב על אופנים עם גלגלי עזר. אחרי הימים האלה עושים מבחן. קיבלתם 60 – אתם לא ממש יודעים לרכוב. אבל היי – הזמן עבר, אז הנה מורידים את הגלגלים, ובהצלחה ברכיבה! לטענתו, כך עובדת מערכת החינוך, וכך נוצרים פערים מאוד גדולים, שקשה להתגבר עליהם. חייבים לדעת את הבסיס כדי להמשיך. נשמע טריויאלי, לא?

למה כל כך אהבתי?

1. כי אין כאן שום חידוש טכנולוגי מהותי. מדובר פשוט בניצול של טכנולוגיה קימת, למטרה באמת באמת טובה.

2. כי תמיד מדברים על הניכור שהטכנולוגיה יוצרת, וכאן זה בדיוק להיפך – הטכנולוגיה תאפשר יותר מגע אנושי, במקום שצריכים אותו באמת.

3. בגלל התובנות, כמובן.

בקיצור – מומלץ.

http://video.ted.com/assets/player/swf/EmbedPlayer.swf

עוד תוכן מעולה מהבלוג

בהמלצת Galit Galperin הקשבתי לפודקסט Artificial - the Open AI Story. הפקה משותפת של הוול סטריט גו׳רנל וספוטיפיי, יש כבר 3 פרקים באויר והרביעי אמור להגיע בקרוב. אני עוקבת אחרי open AI...
אתמול נפתח המחזור החדש של הגילדה למנהלי מוצר.ההוא שהיה אמור להיות מחזור אוקטובר.רעדו לי הברכים כשפתחתי את ההרשמה מחדש בדצמבר, אחרי שב 7.10 הכל נעצר.זו בעצם החזרה הרשמית שלי לסוג של עשיה,...
מרטי כתב פוסט סיכום וגם פירסם הרצאה עם תחזיות פרודקט ל- 2024, שבעצם מסכמים את כל מה שהוא חושב על התפקיד של מנהלי מוצר בתעשיה בימינו. למי שמכיר את הקו של מרטי...