HADAS SHEINFELD

קהילות בפייסבוק – דור הולך ובא

פעם בשלוש שנים בערך, אני כותבת פוסט על פייסבוק. זכרתי שכתבתי כשפתאום שמתי לב שכל הפיד שלי השתנה מסטאטוסים אישיים, לעדכונים של קבוצות. זה היה בדיוק לפני שלוש שנים. ובשבועות האחרונים קורה משהו מענין, בדיוק בהקשר הזה של קהילות בפייסבוק.

פייסבוק עשו מאמץ מודע לקדם את הקהילות. לפני שלוש שנים, באופן די ברור, השתנה האלגוריתם וניתנה עדיפות לקבוצות, על פני עדכונים אישיים בין חברים. הרוחב והעומק של הקבוצות השונות בפייסבוק הוא מרתק. החל מקבוצות נישה מאוד מאוד נישתיות (Bass Trombone Appreciation Society,) לקבוצות של סגמנטים רחבים (“נשים בהייטק” 13K).

שתי קבוצות ישראליות גדולות ומאוד פעילות, הגיעו ממש לאחרונה לסוף דרכן. הראשונה – “כל התשובות נכונות” שניהל דור צח. זו היתה קבוצה מאוד מעניינת, שנחשפתי אליה בשנה האחרונה (אבל היתה קימת כמעט שנתיים). בקבוצה חברים 43K, והרעיון היה שכל אחד יכול לשאול כל שאלה, ואנשים עונים מהידע/ניסיון/השקפה שלהם. ראיתי שם שאלות החל מאיך מסדרים מגירת גרביים, ועד מה דעתכם על המתת חסד. היה שם גם פורמט של AMA, שבו אנשים (מפורסמים או לא), חולקים קצת מסיפור חייהם ועונים על שאלות. היו שם אנשים עם בעיות נפשיות קשות, מחלות כרוניות, ועוד כל מיני סיפורים מעניינים, שענו על שאלות חכמות וסקרניות, בכנות ובפתיחות. היה הוואי, היו דמויות מוכרות, הקבוצה ללא ספק תרמה הרבה למשתתפים בה.

ואז דור החליט שהוא מיצה את הענין, והוא סוגר את הקבוצה. זו כמובן לא היתה החלטה פזיזה, הוא גם ניסה בהתחלה לחלוק את הניהול עם עוד אנשים (ונדמה לי שלכל אורך הדרך היו לו כמה שותפים), אבל בסופו של דבר הקבוצה פשוט נסגרה, והועברה לסטאטוס Archive – כלומר אי אפשר יותר להצטרף או לפרסם בקבוצה.

הקבוצה הקוסמית של נשות התוכן והדיגיטל בישראל – בקבוצה חברות 14K נשים, שעוסקות במקצועות תוכן דיגיטלי (או בנושאים קשורים), ומתייעצות ומשתפות בכל נושא שקשור בדרך כלשהוא לעבודה המקצועית. החל מתמחור, ביקורת על רעיונות, המלצות על אנשי/נשות מקצוע, ועוד ועוד. גם כאן מדובר בקבוצה אקטיבית מאוד, שיש בה הרבה העברת מידע, הרגלים וסלנג של הקבוצה, תמיכה ושיתוף פעולה, אבל גם לפעמים ויכוחים מרים וחוסר הסכמה. גם כאן, שתי המקימות של הקבוצה החליטו שהניהול של הקבוצה הוא מטלה שכבר לא מתאימה להן, והן יסגרו אותה בקרוב. הן כתבו פוסט ארוך ומפורט על הסיבות לסגירה, ואחר כך עוד פוסט שמסביר מדוע הן לא “מעבירות את מושכות הניהול” לצוות חדש.

בשני המקרים, החברים והחברות בקבוצה לא היו מרוצים מההחלטה לסגור. הטענות של חברי הקבוצה נגד הסגירה מבוססות על כמה נקודות עקריות:

  • הקבוצה לא באמת שייכת למפעילים/יזמים שלה – ברגע שיש בה כל כך הרבה חיים ופעילות, היא למעשה שייכת לקולקטיב שמשתמש בה.
  • הקבוצה הפכה להיות חלק משמעותי בחיי החברים (במקרה של “הקוסמיות” יש נשים רבות שמצאו דרכה אפשרויות פרנסה), וסגירה שלה היא פגיעה ישירה בכך
  • יהיה קשה ואולי בלתי אפשרי ליצור מחדש את התמהיל המיוחד של הקבוצה, וחבל להפסיד ולהפסיק את הדבר המיוחד שנוצר

התגובה של יוצרי ומנהלי הקבוצות גם היא דומה, בין שתי הקבוצות:

  • ניהול קבוצה לוקח הרבה מאוד השקעה – מחשבה, זמן, התעסקות – חלקו הגדול מאחורי הקלעים. זו מחויבות גדולה, שהמנהלים אינם מוכנים להמשיך אותה
  • הקבוצה נוצרה בצלמם של מנהליה – הרבה בזכות הניהול מאחורי הקלעים, וגם העבודה הקשה שלהם. להעביר אותה עכשיו למישהו אחר מרגיש להם לא נכון. הם גם מרגישים שלעולם יהיו מקושרים לקבוצה, ואינם מעוניינים להיות מקושרים לקבוצה שעשויה לקחת כיוונים שונים לחלוטין בניהול אחר.

בשורה התחתונה, אי אפשר להכריח אנשים לעשות משהו שהם לא רוצים. אני לא חושבת שאפשר לבא בטענות למנהלי הקבוצות – הם עשו עבודה מדהימה, שאנשים נהנו ממנה לאורך שנים. לאנשים האלה מגיעה רק תודה גדולה.

מה אפשר ללמוד מהתהליך הזה?

  • ניהול קהילות (בפייסבוק, ובכלל) – הוא מומחיות. החל מהמיצוב של הקהילה – מי קהל היעד, מה סוג האינטראקציה, ועד לניהול השוטף בפועל – את מי לאשר כחברי הקהילה, מה מותר ומה אסור, איך אוכפים את הכללים. זה לא רק מומחיות (שהופכת כבר להיות מקצוע של ממש בעולם) – זו עבודה, שדורשת הרבה השקעה.
  • קהילה היא גוף אורגני – המנהלים שלה צריכים אותה, והשותפים בה צריכים אותה, ואין יכולת לקיים אותה בלי שניהם.
  • הקבוצות בפייסבוק הן עדין לרב קהילות שמנוהלות באופן פילנתרופי – אני לא מכירה הרבה קהילות בפייסבוק שהן גם כלי כלכלי בפני עצמו. כלומר שמשלמים על מנת להיות חברים בהם, או שמנהלת הקהילה מקבלת איזשהו תשלום/ספונסורשיפ עבור הניהול שלה.
  • יש הרבה קהילות שמנהלים אנשים כחלק ממערך השיווק של העסק שלהם, אבל גם שם – הקהילה היא השקעה צדדית, ולא הביזנס העיקרי.
  • לקהילות בפייסבוק יכול להיות כח משמעותי עבור החברים – השיתוף, ההמלצות, היכולת ללמוד זה מזה הם כוחות משמעותיים בעלי ערך מיידי.
  • מודל הרווח של מנהלי הקהילות עדין לא ברור, ונראה לי שרבים מהם עדין מתלבטים בנושא. מצד אחד – יש להם ידע משמעותי לגבי הקהילה שלהם (מה התכנים שמעניינים את הקהילה, מה הקשיים של הקהילה, מה הצרכים, אפילו מי החברים המשמעותיים – הכרות אינטימית עם האנשים עצמם). מצד שני – לא ברור איך אפשר להפוך את הדבר הזה לכלי עסקי, מבלי לקלקל את מהות הקהילה, פייסבוק ללא ספק לא נותן כלים מתאימים (כמו ספונסורשיפ, פוסטים בתשלום וכו’ – שמנהלת הקהילה יכולה לנהל).

עוד תוכן מעולה מהבלוג

בהמלצת Galit Galperin הקשבתי לפודקסט Artificial - the Open AI Story. הפקה משותפת של הוול סטריט גו׳רנל וספוטיפיי, יש כבר 3 פרקים באויר והרביעי אמור להגיע בקרוב. אני עוקבת אחרי open AI...
אתמול נפתח המחזור החדש של הגילדה למנהלי מוצר.ההוא שהיה אמור להיות מחזור אוקטובר.רעדו לי הברכים כשפתחתי את ההרשמה מחדש בדצמבר, אחרי שב 7.10 הכל נעצר.זו בעצם החזרה הרשמית שלי לסוג של עשיה,...
מרטי כתב פוסט סיכום וגם פירסם הרצאה עם תחזיות פרודקט ל- 2024, שבעצם מסכמים את כל מה שהוא חושב על התפקיד של מנהלי מוצר בתעשיה בימינו. למי שמכיר את הקו של מרטי...