HADAS SHEINFELD

האם chatgpt הוא איום משמעותי על גוגל?

כדי להבין את ההבדל בין החויות של גוגל מול chatgpt אני חושבת שאפשר לחשוב על גוגל כעל ספריה של מקורות, בעוד chatgpt הוא ״מומחה״.
כשאני רוצה לשאול – איזה בגדים לארוז לחופשה במזג אויר של חמש מעלות, אם אני אשאל בגוגל, אני אקבל רשימה של מקורות שכנראה ענו על השאלה הזו פחות או יותר, ואני צריכה עכשיו לעבור דרך המקורות השונים, להחליט מה מהם מתאים לי (נראה לי רציני, עונה על השאלה הכי טוב, הכי מתאים לי אישית). לעומת זאת אם אני אשאל את השאלה את chatgpt אני אקבל חיבור מנומק שמסביר לי, על פי הידע שיש לו, איזה בגדים כדאי לארוז. עכשיו, התשובה של chatgpt, כמו תשובה של כל ״מומחה״ – מוגבלת למה שהוא יודע. יכול להיות שזה לא יתאים לי בדיוק, יכול להיות שזה יהיה מידע לא מעודכן (בהכרח, כרגע המודל בנוי על מידע שנאסף עד שנת 2021), יכול להיות שהוא אפילו לא מומחה ממש טוב ויש יותר טובים ממנו. אבל אני אקבל תשובה ישירה לשאלה. 
נתחיל בניתוח ה- use cases איזה סוג של שאלות אנשים שואלים את גוגל?
לצורך הענין ניתחתי את השימוש שלי בגוגל.

1. חיפוש של מידע קונקרטי – שעות פתיחה/כתובת – את המידע הזה אפשר לחפש בשני המנועים. גוגל יהיה יותר מעודכן ומדויק כרגע, וגם יוביל אותי לאתר האינטרנט המקורי של המקום הרלוונטי, מה שיכול להיות שרות בעל ערך.

2. חיפוש של אתר לצורך פעולה – רב האנשים בעולם לא יקלידו בשורת החיפוש את הכתובת של האתר שהם מעוניינים בו, אלא יתחילו מגוגל. אם אני רוצה לקנות כרטיסים להופעה, אני כותבת בגוגל את שם המקום של ההופעה/האמן והוא מעביר אותי לאתר הקניה. את החיפוש הזה, chatgpt כרגע לא מכסה בכלל.

3. חיפוש מידע לצורך מחקר – כאן זה מתחיל להיות מענין. אם אני למשל עושה מחקר אפילו קטן, לצרכי הפוסט הזה, אני הולכת לגוגל ושואלת כל מיני שאלות, הוא מוביל אותי לכל מיני מקורות, וכך אני עושה את המחקר שלי. אם הייתי הולכת ישירות ל chatgpt הוא פשוט היה מסכם לי את ״דעתו״ לגבי המחקר. מבחינתי – התשובה של chatgpt היא מוגבלת ובעייתית. אין לי את המקורות – לא ברור לי אם הוא מבסס את ״דעתו״ על האתר של ״ישראל היום״ או של הניו יורק טיימס, ואין לי דרך לדעת. הוא כרגע לא נותן שום רפרנסים. אין לי גם שום דרך לדעת אם העובדות שהוא ״מציג״ בפני הן אמיתיות או מומצאות. מצד שני – הוא נותן לי בעצם טיוטה, התחלה למחקר שלי, עם רעיונות, מחשבות, מבנה – ומשם יכול להיות הרבה יותר קל להתחיל. אם עד היום דאגנו שסטודנטים מעתיקים מויקיפדיה – עכשיו יש להם כלי הרבה הרבה יותר חזק, שיכול גם להשמע הרבה יותר אישי. 

4. מטלות כתיבה – כאן, גוגל לא ממש עוזר לי. הוא מקסימום יפנה אותי לאתרים שונים שכתבו דברים דומים. chatgpt לעומת זאת, כותב בשבילי. את המכתב, את הבקשה. כמו בקטגוריה הקודמת – הוא יכול ליצר לי טיוטה איכותית (שלרבים תהיה מספיק טובה). 

הנקודה הנוספת היא כמובן המודל העסקי.
גוגל עושים המון כסף מפרסום. הפרסום מוטמע בכל דרכי השימוש במנוע החיפוש. החל בתוצאות הראשונות, ועד לפרסומות באתרים השונים.איך אפשר לעשות כסף מ- chatgpt? בשלב ראשון, הממשק שלו יכול להתחיל לכלול פרסומות. פשוט להוסיף פרסומות בקונטקסט הנכון. בהתחשב בכך שהאתר הזה הופך להיות יעד חזק מאוד של טרפיק, ללא ספק יש כסף כבר שם. 
בהמשך, אפשר למצוא דרכים לשלב את הפרסומות בתוך הטקסט עצמו. נכון, זה מסוכן. זה יכול לסכן את האמינות של הטקסט, להטות אותו, וכו׳, אבל אני בטוחה שאפשר למצוא דרך לעשות את זה בצורה טובה.יותר מזה – אפשר לחשוב על גרסאות של chatgpt שהן ״white label” ומייצרות תשובות לפי סטנדרטים מסוימים. זה יכול להיות סטנדרטים של כתיבה (שפה, משלב, וכו,) וזה יכול להיות גם המודל שמאחורי הכתיבה, כך שהטקסט יהיה מוטה by design לכיוונים שמעניינים את בעלי המודל. 
יש כמובן עוד הרבה חשיבה לעשות בנושא המודל העסקי, אבל אין ספק שאם מדובר במנוע שיחליף חלק ניכר מהחיפושים שאנשים עושים היום בגוגל – הרי שהוא איום משמעותי על ההכנסות של גוגל.


אפשר לקחת את זה עוד צעד, ולחשוב שיש כאן איום משמעותי לא רק על גוגל – אלא בעצם על כל התקשורת. ביום שהמודל יוכל להיות מעודכן בלייב, אנשים יפסיקו לחפש חדשות במקורות אחרים, וילכו ישר ל chatgpt שיספר להם על תוצאות הבחירות, או על המוצר החדש שאפל השיקו. 

לסיכום – האם מדובר כאן באיום על עולם החיפוש כפי שהוא קיים היום? בעיני התשובה היא ללא ספק כן. האם זה איום על גוגל? ברור. אבל יש בגוגל מספיק אנשים חכמים ויכולות מטורפות, אני חושבת (ומקווה) שהם יכולים לעמוד באיום הזה וליצר משהו מדהים.  אבל מעבר לגוגל ולחיפוש, אני חושבת שיש כאן שינוי הרבה יותר רחב ומהותי, שקשה לנו היום לתפוס אותו, ואת המשמעויות שלו. 

עוד תוכן מעולה מהבלוג

בהמלצת Galit Galperin הקשבתי לפודקסט Artificial - the Open AI Story. הפקה משותפת של הוול סטריט גו׳רנל וספוטיפיי, יש כבר 3 פרקים באויר והרביעי אמור להגיע בקרוב. אני עוקבת אחרי open AI...
אתמול נפתח המחזור החדש של הגילדה למנהלי מוצר.ההוא שהיה אמור להיות מחזור אוקטובר.רעדו לי הברכים כשפתחתי את ההרשמה מחדש בדצמבר, אחרי שב 7.10 הכל נעצר.זו בעצם החזרה הרשמית שלי לסוג של עשיה,...
מרטי כתב פוסט סיכום וגם פירסם הרצאה עם תחזיות פרודקט ל- 2024, שבעצם מסכמים את כל מה שהוא חושב על התפקיד של מנהלי מוצר בתעשיה בימינו. למי שמכיר את הקו של מרטי...