HADAS SHEINFELD

שרות לציבור – על חשיבות הדפדפן

חברים – הפעם שרות חשוב לציבור. רובכם כבר מכירים, ואני בטוחה שמוקירים. כל מי שהצרוף FF בהיר ונהיר לו, מוזמן לדלג על הפוסט הזה. אבל מי שלא… נסו ולא תצטערו.

נדמה לי שבעברית קוראים ל- browser דפדפן. מילה הרבה פחות מגניבה לדעתי. הדפדפן היה אמנם הגדרה יחסית קולעת – הרי הרשת בנויה מדפים, ואנחנו עוברים בינהם, כלומר מדפדפים. אבל הבראוזר היא מילה הרבה יותר מגניבה כי to browse זה לשוטט, לחפש, זה מה שעושים בשוק פשפשים ובין מדפי ספרים, זו מילה שמגיעה עם סקרנות מובנית.

למי שזה עדין לא ברור – הדפדפן הוא העתיד. הוא הרי הכלי הכי שימושי לכל משתמשי הרשת, ואם משתמשים בו כמו שצריך, הוא באמת חברו הטוב של “הגולש” (למה לא המדפדף?).

אבל עדין, יש המוווווון אנשים, שעובדים עם הזוועות הנקראות Internet Explorer, או בכינוי החיבה – IE. הגירסא האחרונה היא IE8, אבל אנשים עדין משתמשים בגרסאות הרבה יותר ישנות. להזכירכם, ב-IE6 אין אפילו טאבים! (לשוניות/דפדפות/או כל כינוי אחר).

את זה לא
את זה לא

פעם לא הבנתי מה הענין. פעם סמכתי על מה שמגיע “עם המחשב”, והייתי בטוחה שכל תוכנה שאוריד משמעותה לקצר מהותית את חיי המחשב שלי, כי אני מדביקה אותו במיני וירוסים ונגעים, והנה בית הקברות למחשבים כבר נמצא מעבר לפינה, ביחד עם המבטים מלאי הרחמים של חברי הגיקים. מאז עבר הרבה הרבה זמן, והתגובה שלי עכשיו עם קבלת מחשב חדש היא הפוכה – חשדנות מיידית כלפי כל תוכנה שמגיעה מותקנת מראש (מי אמר נורטון?).

חשבתי שכולם התבגרו איתי, אבל אפילו כאן, בעולם הבלוגרית הקטן שלי, יותר מ-35% מהגולשים מגיעים מ-IE. אמנם כל השאר מגיעים ממקומות הרבה יותר שווים, אבל עדין – שליש? יותר משליש?

אז חברי היקרים, קוראי הנאמנים. כבר הבנתם שרק טובתכם עומדת לנגד עיני. עשו לעצמכם שרות, שאני מבטיחה שלא תצטערו עליו – הורידו לכם שועל אש – firefox והשתמשו בו במקום באקספלורר שלכם.

את זה כן! כן! כן!
את זה כן! כן! כן!

אתם לא צריכים “להבין במחשבים” בשביל לעשות את זה. לא תצטרכו לעשות יותר שום דבר מעבר לזה. והיתרונות… היתרונות. הכי חשוב – הדפדפן שלכם לא יתקע ולא יקרוס יותר. כמעט אף פעם.  במקרים הנדירים שהוא כן יקרוס – הוא ישמור את הדפים שבקרתם בהם, וישחזר אותם בפעם הבאה.

יש גם סיבה אידיאולוגית, מעבר לנוחות ולאמינות – די למיקרוסופט. די למונופול שהם מנסים ליצר. תנו אפשרות גם לדברים אחרים. והדפדפן הזה הוא לא סתם דבר אחר. הוא יהיה התוכנה הראשונה שלכם שנבנתה בשיטה שיתופית open source- מאות מפתחים מכל העולם עובדים עליה ומשפרים אותה כל הזמן. הם קוראים לה תוכנה “אורגנית”, organic software, הם מתכוונים שהיא נבנת ומתפתחת לפי הצרכים של המשתמשים ולא לפי שיקולים עסקיים. בעיני זו הגדרה נהדרת – תוכנה אורגנית, כמו עגבניה אורגנית – בלי ריסוס, בלי משחקים ב-DNA, רק מה שבאמת צריך ובאמת עובד.

אני יודעת, אנשים לא ממש אוהבים דברים חדשים, שינויים, הטכנולוגיה עדין קצת מפחידה, ובאופן כללי כבר התרגלתם. אבל תאמינו לי, אין כאן סיכון ואין כאן הימור. מליונים משתמשים בכל יום, זה לא משהו חדש שאני ממציאה עכשיו. וקל קל קל להשתמש בו. ואם לא תאהבו – לא צריך. הרי האקספלורר שלכם עדין שם, ותמיד תוכלו לחזור אליו.

אני לא אומרת שזו תוכנה מושלמת. אין דבר כזה. יש לשועל בעיות שונות. אבל מה שיפה בכל הענין – הוא שהן ידועות ומטופלות. הבעיה שאנשים הכי מתלוננים עליה היא שהוא “מתעייף” – אם הוא פתוח יום שלם, עם 30 טאבים, בסוף היום הוא יעבוד מאוד לאט. אבל הם כבר עובדים על פתרונות, ובינתים, אם אתם עובדים בכאלה נפחים, תעשו מדי פעם הפסקות גם לדפדפן הנאמן – פשוט לסגור ולפתוח מחדש יעשה את העבודה. ותאמינו לי – אם אתם עובדים בנפחים כאלה ב-IE, אני מעריצה אתכם ומקוה שאתם מקבלים תמיכה נפשית לכמות הפעמים שהוא נתקע וקורס לכם.

אחרי שתתקינו ותתאהבו, אולי יענין אתכם שבגלל שיטת הפיתוח הזו, יש בו עוד המוני אפשרויות ותוספות וממתקים שאפשר להתקין ולעשות את החיים קלים. אבל זה כבר אחר כך. קודם צריך לנסות.

כן, אני יודעת שהפוסט הזה נשמע כמו הכלאה מזעזעת בין ליהיא לפיד לכומר של אובמה לאיזה בלוגר טכני מהזן האדיוטי. ובכל זאת.  נסו ותהנו.

עוד תוכן מעולה מהבלוג

בהמלצת Galit Galperin הקשבתי לפודקסט Artificial - the Open AI Story. הפקה משותפת של הוול סטריט גו׳רנל וספוטיפיי, יש כבר 3 פרקים באויר והרביעי אמור להגיע בקרוב. אני עוקבת אחרי open AI...
אתמול נפתח המחזור החדש של הגילדה למנהלי מוצר.ההוא שהיה אמור להיות מחזור אוקטובר.רעדו לי הברכים כשפתחתי את ההרשמה מחדש בדצמבר, אחרי שב 7.10 הכל נעצר.זו בעצם החזרה הרשמית שלי לסוג של עשיה,...
מרטי כתב פוסט סיכום וגם פירסם הרצאה עם תחזיות פרודקט ל- 2024, שבעצם מסכמים את כל מה שהוא חושב על התפקיד של מנהלי מוצר בתעשיה בימינו. למי שמכיר את הקו של מרטי...