HADAS SHEINFELD

סמנכ”ל חטיבת תענוג והנאה

האם הכותרת חשובה? ה- TITLE, תאור התפקיד בין שלוש המילים שמצורף לשם בכרטיס הביקור. האם יש קשר בין הכותרת להגדרת התפקיד, למה שאתה עושה בפועל?

מה אמורה הכותרת להבהיר? בעצם שניים שלושה דברים, ולא יותר. את מהות התפקיד – מה אתה עושה בפועל, על מה אתה אחראי, ואת הדרגה שלך בארגון – האם אתה מנהל אנשים, האם את חברת הנהלה. בדרך כלל לא נלמד הרבה יותר מכך מכותרת התפקיד, למרות שלפעמים יש הפתעות.

פעם מישהו שאל מישהו מה באמת חשוב לו – מהות התפקיד או הכותרת. התשובה שנשמעת נכונה היא כמובן שחשובה מהות התפקיד ולא הכותרת, אבל זו לא בהכרח התשובה הנכונה. זו התשובה הנכונה אך ורק אם אתה בארגון קטן, שכולם יודעים מה אתה עושה, ואין לך יותר מדי ממשקים החוצה. ברגע שהתפקיד הוא ברגון יותר גדול, ושיש לך עבודה עם גורמים חיצנים כותרת התפקיד מקבלת משמעות, מפני שהיא הדרך שלך להציג את עצמך ולתת לאנשים להבין במהירות יחסית מה אתה עושה ומה רמת ההשפעה שלך בארגון.  יותר מזה, בעולמנו ובימינו, כשעוברים בין תפקידים כל כמה שנים, הכותרת חשובה כי היא נותנת אינדיקציה לרמת התפקיד שלך, ומסמנת עבור מגייסים/חברות וכו’ – לאיזה כיון אתה מכוון בחיפוש התפקיד הבא.

כותרות, כמו פורנוגרפיה, הן ענין של גאוגרפיה. דירקטורים למשל – היו מוכרים בדרך כלל כחברים בדירקטוריון, ובשנים האחרונות, במקומות מסוימים כמו בארץ למשל, הם הפכו להיות כותרות תפקיד ניהולי, שאינו כרוך בדירקטוריון החברה.

כותרות, כמו כל דבר כמעט, הן גם ענין של אופנה. תפקיד האוונג’ליסט למשל, הוא תפקיד/כותרת חדשה יחסית, אבל לאחרונה בכל ארגון כמעט צץ אחד כזה, שתפקידו לקדם את המוצר/הטכנולוגיה בקהילה הרלוונטית.

יש מקומות שמקפידים לתת לכל עובד כותרת שממלאת את שני התפקידים בצורה ברורה, יש מקומות שמקפידים לתת כותרות מעורפלות ככל האפשר, או להמציא תפקידים שאף אחד לא יבין לעולם מה משמעותם.

ועכשיו לשתי כותרות התפקיד שהביאו אותי לכתוב את הפוסט הזה.

Head of Loyalty  – בכותרת הזו השתמש האיש שחתום על אימייל שמזמין אותי להצטרף למועדון יחודי של משתמשים בשרות אינטרנטי שאני לקוחה שלו (הדפסת תמונות). המייל הגיע אתמול, הוא מזמין אותי להצטרף ל-insiders club, לקבל הטבות מיוחדות, מבצעים וכו’. על המייל חתום מישהו עם הטייטל הזה. אם נבדוק לרגע האם הכותרת הזו עומדת בקריטריונים שהגדרתי כאן, נגלה שלא ממש. כלומר, נראה לי שמהות התפקיד די ברורה. בחברות הסלולר קוראים לזה “שימור לקוחות” (טייטל אהוב עלי במיוחד, שתמיד גורם לי לחשוב שהם רוקחים מרינדות מעניינות, טובלים את הלקוחות בהם, וסוגרים את המכסה לאורך זמן… אחרי שבועיים שלושה מורחים את הלקוח על טוסט חיטה מלאה… סליחה שאני נסחפת). מה שלא ברור מהכותרת הזו היא האם כבודו הוא ראש חטיבת הנאמנות, ולחברה יש עשרות אנשים שעוסקים בנושא הזה, או שמדובר באיזה לוחם בודד, שעליו הושיבו את כל ענין נאמנות הלקוחות, המסכן.

סמנכ”ל חטיבת תענוג והנאה – טוב, את הכותרת הזו אני מכירה כבר הרבה זמן, וחושבת עליה מדי פעם. מדובר בתפקיד אמיתי באחת החברות הגדולות בשוק הישראלי. זה לא נשמע כמו התפקיד הכי טוב בעולם? (ותחסכו ממני את ההקשרים הפורנוגרפים בבקשה). כאן, הכותרת שוב לא עומדת בקריטריונים, אבל בכיון ההפוך – דרגת האוחזת בתפקיד ברורה (סמנכ”ל חטיבה בחברה גדולה), אבל מה בדיוק תחום האחריות? מה עושה גברת הסמנכ”ל? מה המטרות שלה לרבעון הקרוב? איך מודדים הצלחה?

השמועה אומרת שבגוגל אנשים ממציאים לעצמם כותרות תפקיד. תרגיל מענין. אם היו נותנים לך להגדיר בעצמך את כותרת התפקיד שלך – האם היית הולך על כותרת מפוצצת, או על כותרת שמייצגת את מה שאתה עושה באמת? או אולי על משהו יצירתי?

הנה התרגיל להיום קוראי היקרים – אנא הציעו כותרות מעניינות לתפקידים. מאמללת המנכ”ל וסמנכ”ל הקיטורים כבר תפוסים.

 

עוד תוכן מעולה מהבלוג

בהמלצת Galit Galperin הקשבתי לפודקסט Artificial - the Open AI Story. הפקה משותפת של הוול סטריט גו׳רנל וספוטיפיי, יש כבר 3 פרקים באויר והרביעי אמור להגיע בקרוב. אני עוקבת אחרי open AI...
אתמול נפתח המחזור החדש של הגילדה למנהלי מוצר.ההוא שהיה אמור להיות מחזור אוקטובר.רעדו לי הברכים כשפתחתי את ההרשמה מחדש בדצמבר, אחרי שב 7.10 הכל נעצר.זו בעצם החזרה הרשמית שלי לסוג של עשיה,...
מרטי כתב פוסט סיכום וגם פירסם הרצאה עם תחזיות פרודקט ל- 2024, שבעצם מסכמים את כל מה שהוא חושב על התפקיד של מנהלי מוצר בתעשיה בימינו. למי שמכיר את הקו של מרטי...