HADAS SHEINFELD

הברנד, הברנד

פעם אמר לי מעצב חכם שהדבר הראשון שעושה סמנכ”ל שיווק הוא לבנות אתר חדש לחברה. “זו הדרך הכי מהירה להראות שעשית משהו”, הוא אמר.

אני חיבת להודות שלקח לי הרבה זמן להבין מה זה הדבר הזה, שיווק. מי צריך את זה בכלל. למה אנשי מכירות לא יכולים פשוט למכור. בסופו של דבר הבנתי, שבעצם מדובר בשלושה דברים שונים, שבכל חברה צריך אותם במינונים שונים.
1. יצירת דרישה – לפעמים יש לך מוצר חדשני, שהשוק לא מודע אליו, אפילו לא יודע שהוא צריך אותו. יש כאן אלמנט של חינוך שוק לעובדה שהדבר בכלל קיים, ולהצעה של המוצר הספציפי הזה.
2. יצירת הכרות של השוק עם המוצר הספציפי שלנו – פשוט להעלות אותו למודעות, שידעו שהוא קיים.
3. בידול מהמתחרים – כשאתה כבר בשוק שיכול להיות מאוד צפוף, צריך לדעת לבדל את המוצר שלך מהמתחרים.

החלק של הבידול מהמתחרים, המקצוענים קוראים לו Branding. מדובר בזהות של המוצר שלך, המותג שלך. יצא לי לעבור כמה תהליכים כאלה של מיתוג, ומיתוג מחדש בחברות שונות. בדרך כלל מדובר ביועץ חיצוני שמוביל את התהליך, וכחלק ממנו גם מקדישים הרבה חשיבה לערכים של החברה, לאן היא רוצה להגיע, מי הלקוחות שלה וכו’. באופן עקרוני אני יודעת שזה נשמע כמו תהליך מענין, אבל אני חיבת להתוודות שמבחינתי הרבה פעמים מדובר בתהליך מלאכותי, שעוסק יותר בנראות של הדברים מאשר במהות שלהם, ולי היה הרבה פעמים קשה להתחבר.

תהיתי אם זה בגלל שאנחנו לא עושים את זה טוב, שהאנשים שמובילים את התהליכים האלה הם לא באמת רציניים או מקצוענים מספיק, או שאנחנו לא מעיזים לקחת את זה מספיק רחוק. לא יכולה להסביר את זה, אבל בכל הפעמים שעברתי את התהליך, יצאתי בהרגשה שזה לא ממש מה שחשבתי/ציפיתי.

ואז גיליתי, שאני לא מבינה את התהליכים האלה לא רק במקומות שאני עובדת בהם, אלא שגם אצל הגדולים ביותר לא ברור לי מה באמת המהות של תהליכי הברנדינג. שתי דוגמאות:

כבר לפני שנתים, כחלק מהעבודה שמאריסה מאייר עשתה ביאהו, היא עשתה כמובן תהליך ברנדינג, שכלל שדרוג, החלפה, עדכון, של הלוגו של החברה. הם דווקא עשו מהלך יפה ובמשך שלושים יום חשפו 30 גרסאות שונות, עד שביום השלושים הם חשפו את הגרסא הסופית והנבחרת. מבחינה שיווקית אני חושבת שזה היה מהלך חכם כי הוא גרם לאנשים לדבר על יאהו, על המותג ועל החברה, ובסך הכל יצר באז מסוים. למרות שחייבים לומר שבסופו של התהליך, אחת התגובות היותר שכיחות היתה – וזהו? זה השינוי הגדול?

Yahoo Logo change

 

וממש לאחרונה, פורסם שגם פייסבוק עשו “מתיחת פנים” ללוגו שלהם, מה שאני מניחה שהיה חלק מחשיבה על הברנד וכו’, כמקובל.
נסו ילדים, למצוא את ההבדלים:

פייסבוק שינוי לוגו

 

אלה, ועוד די הרבה דוגמאות, גורמים לי לחשוב על כל תהליך הברנדינג הזה. ונראה לי שכל מנהל צריך לעצור ולשאול את עצמו – האם יש כאן באמת שינוי?
אני תוהה עד כמה השינויים האלה באמת מזוהים על ידי הקהל שלך, המשתמשים שלך. עד כמה הם באמת חשובים, נותנים ערך מוסף, עוזרים או מקדמים את המוצר או החברה שלך.

או שאולי כל התהליכים האלה, והתוצאה שלהם כפי שמשתקפת בלוגו, היא סוג של עבודה פנימית בלבד. שיכול להיות שיש לה חשיבות עבור החברה, היא מתווה דרך היא מבהירה מי אנחנו, מה חשוב לנו, מה המטרות שלנו וכו’. אבל לחשוב שיש לזה באמת השפעה ישירה ומשמעותית כלפי חוץ זה פשוט קצת מגלומני. אף אחד לא ישתמש ביאהו יותר או פחות בגלל הזוית של האותיות.

עוד תוכן מעולה מהבלוג

בהמלצת Galit Galperin הקשבתי לפודקסט Artificial - the Open AI Story. הפקה משותפת של הוול סטריט גו׳רנל וספוטיפיי, יש כבר 3 פרקים באויר והרביעי אמור להגיע בקרוב. אני עוקבת אחרי open AI...
אתמול נפתח המחזור החדש של הגילדה למנהלי מוצר.ההוא שהיה אמור להיות מחזור אוקטובר.רעדו לי הברכים כשפתחתי את ההרשמה מחדש בדצמבר, אחרי שב 7.10 הכל נעצר.זו בעצם החזרה הרשמית שלי לסוג של עשיה,...
מרטי כתב פוסט סיכום וגם פירסם הרצאה עם תחזיות פרודקט ל- 2024, שבעצם מסכמים את כל מה שהוא חושב על התפקיד של מנהלי מוצר בתעשיה בימינו. למי שמכיר את הקו של מרטי...