HADAS SHEINFELD

על נשים, אומץ וחוסר שלמות

ההרצאה הזו ב-TED, היא כל כך חכמה וכל כך נגעה בי, ממש עלו בי דמעות.
אקצר לכם אותה, בתנאי שתבטיחו להקדיש את הדקות המעטות לראות אותה בכל זאת. מבטיחים? מעולה.

אז התקציר הוא כזה – אנחנו מחנכים נשים, מהילדות, להיות מושלמות או לפחות לשאוף לשלמות. את הגברים מעודדים להעיז, לנסות, להיות אמיצים. את הנשים מעודדים להיות מושלמות. וזה מסביר הרבה מההתנהגויות שאנחנו רואים בנשים בהמשך, התנהגויות שדיברנו עליהן כבר מזמן – על העובדה שנשים לא מציעות את עצמן לתפקידים שהן לא מרגישות בטוחות שהן יכולות לעשות, שהן לא מגישות עבודה שאינה מושלמת, שהן לא משתתפות בדיונים כשהן לא בטוחות ב-100% שמה שיש להן להגיד הוא נכון/חכם/מתאים.

שמעתי את ההרצאה, וחשבתי על כל כך הרבה מקרים שחוויתי וראיתי, דוגמאות ישירות להתנהגויות האלה.

הזוית של ההרצאה היא חינוך הילדות, והמסרים שאנחנו מעבירים להן החל מהילדות. וזו זוית חשובה ורלוונטית כמובן. אבל תרשו לי להגיד שגם בבגרות, המסרים האלה לא נגמרים כלפי הנשים. בבגרות אמור להיות לנו כבר הכח, והשכל, לברור את המסרים שאנחנו מקשיבות להם. אבל זה לא תמיד קל.

אביא ציטוט מבלוג פוסט שנתקלתי בו היום. הנה:

“מסקנה: אין שום סיבה לרצות להראות צעירה כשאת לא צעירה. לגיל צעיר יש כמה יתרונות, אני מודה, אבל הם שווים משהו רק כשאת באמת צעירה. אם כבר חיית את השנים, הלכת את הקילומטראז’, הרווחת את הניסיון והחכמה, המינימום זה להראות בהתאם ולקבל את היחס ההולם. כלומר, אם את לא רוצה שמישהו יחשוב בטעות שאת “אקסטרימלי יאנג”, תצטרכי לכוון גבוה. קצת יותר גבוה ממה שנראה לך שצריך.

לטובת הקסם הזה נזדקק לפריטים הבאים:
חולצות אריג (אם את לא אוהבת חולצות שדורשות גיהוץ, תוכלי ללבוש סריגים, אבל הם יצטרכו להיות מאיכות ממש טובה), בגדים גזורים היטב, נעליים טובות, גוונים מונוכרומטיים, טיפוח כללי ברמה גבוהה (תוכלי לבחור להזניח אחד מהרשימה, אבל לא את כולם: פן, מניקור, פדיקור, איפור קליל), מעט תכשיטים, אבל אמיתיים.”

אפשר לטעון שרוח הדברים היא פמיניסטית ואפילו מהפכנית – לא צריך לרצות להיות צעירה. העולם לא נועד לצעירות. צריך לרצות להיות מה שאת. זה באמת מסר מקסים, שאני יכולה להתחבר אליו. אבל אז, כדי להיות מה שאת, יש כאן הנחיות לפעולה. כי אי אפשר פשוט להיות מה שאת, כמו שאת מרגישה ורוצה ומתאים לך. לא לא לא. גם להיות כמו שאת, צריך לעשות לפי הוראות מוקפדות ומדויקות.

השורה שהיתה לי הכי קשה כאן היא דווקא זו שבסוגריים –  תוכלי לבחור להזניח אחד מהרשימה, אבל לא את כולם: פן, מניקור, פדיקור, איפור קליל

באמת?? מותר לי לבחור להזניח משהו?  אחד מותר אבל כל השאר לא? וכל זה בשביל להיות מי שאני! ולא לנסות להראות צעירה ממה שאני באמת?

כמובן שאפשר לטעון שזה בלוג של אוירה, הוא מודע לעצמו, הוא מתעסק בדברים האלה בשילוב של רצינות, ציניות, ובדיוק במינון הנכון.  ואני אומר שאתן צודקות כמובן, אבל בעיני זה עדין חלק מהמסר ההוא, של השלמות. זו הדרך. יש דרך נכונה. אפילו להיות עצמך יש דרך נכונה ולא.

ואפשר כמובן להגיד שאנחנו כבר מבוגרות, ובוחרות איזה בלוגים לקרוא, ועל מה להסתכל, וכמה לתת לכל אלה להכתיב או אפילו להשפיע על החיים שלנו, אם בכלל. ואני אומר שזה לא כל כך פשוט. והמסרים לגבי איך אישה צריכה להראות מציפים אותנו מכל עבר, והציפיות הגבוהות שהוטמעו בנו מילדות הן קשות מאוד להפרכה.

 

5 Responses

  1. כן, המשטור של “היי עצמך”. פחחחח
    גם לי יש הרבה בעיות עם הבלוג של שלי גרוס, אותה אני מאד מחבבת באופן אישי. גם כשהיא מתייחסת לחפצים דוממים (התיק שלנו, הבגדים שלנו) כבעלי נשמה, אפילו אם זה רק בצחוק, זה מעודד את תפיסת הנשים כיצור לא תבוני, לא אינטליגנטי במיוחד, שמאמין באמונות טפלות ופועל על פיהן. בחודשים האחרונים נגמרת לי הסבלנות לזה בדיוק בגלל השילוב המסוכן של בלוג שמצד אחד מדבר לנשים אנינות טעם, מתקדמות ו”משוחררות”, אבל עושה זאת באותה השפה המתיילדת והמתאמצת להיות פשוט, פשוט פשוט.

  2. פוסט מרגש. מתרגלת את האומץ שלי בעקבותיו. סקרן אותי המשחק שהיא מציינת שכתבו שתי תלמידות תיכון, Tampon Run אז הלכתי לחפש אותו ושיחקתי קצת וצחקתי המון. הנה הלינק: http://www.tamponrun.com/
    תודה הדס

  3. הרצאה ממש טובה (שלא לומר מושלמת…)
    אני מתרגל מבוא לסוציולוגיה של החינוך. יש שיעור אחד על מגדר וחינוך. בשנתיים האחרונות הכנסתי אליו את ההרצאה של שריל סנדברג ששמת פה פעם. עכשיו אני מתלבט אם להוסיף את ההרצאה הזו או להחליף. נראה לי שאוסיף.
    תודה.

  4. נחי – אני כל כך שמחה שאתה מראה את ההרצאה בקורס! וכמובן שלהוסיף ולא להחליף 🙂
    חברותי נועה ורונית – אני חושבת שכולנו מתרגלות את האומץ יום יום. ואתן שתיכן יפהפיות בכל גיל ובלי שום מאמץ. כייף שיש קבוצת תמיכה!

  5. פוסט אמיץ ומדויק המביא לכדי פיק ברכיים (אולי כי שכחתי לשים את האיפור הקליל שלי הבוקר!). ברגע שמתחילים להציץ אל תוך מאורת הארנב אין דרך חזרה. אם בא לך להרחיב בנושא יש כמה וכמה נשים אדירות שפעלו אי שם בשנות החמישים, אמנם זו היסטוריה אבל מסתבר שהבסיס העקום של הדברים משתמר היטב. הייתי מתחילה עם דה-בובאר.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

עוד תוכן מעולה מהבלוג

בהמלצת Galit Galperin הקשבתי לפודקסט Artificial - the Open AI Story. הפקה משותפת של הוול סטריט גו׳רנל וספוטיפיי, יש כבר 3 פרקים באויר והרביעי אמור להגיע בקרוב. אני עוקבת אחרי open AI...
אתמול נפתח המחזור החדש של הגילדה למנהלי מוצר.ההוא שהיה אמור להיות מחזור אוקטובר.רעדו לי הברכים כשפתחתי את ההרשמה מחדש בדצמבר, אחרי שב 7.10 הכל נעצר.זו בעצם החזרה הרשמית שלי לסוג של עשיה,...
מרטי כתב פוסט סיכום וגם פירסם הרצאה עם תחזיות פרודקט ל- 2024, שבעצם מסכמים את כל מה שהוא חושב על התפקיד של מנהלי מוצר בתעשיה בימינו. למי שמכיר את הקו של מרטי...