HADAS SHEINFELD

ראיון עבודה למתקדמים – איך לראיין

מחקרים מראים שראיון עבודה הוא כלי מאוד בעייתי למיון עובדים. אם משתמשים בו בלי להבין את כל הבעיות והמגבלות שלו, הסיכוי לקבל החלטות נכונות הוא לא גבוה. אין ספק, מצד שני, שראיון הוא כלי זמין ויחסית זול, ולכן שימושי ביותר. אז אם אתם רוצים לעשות את זה נכון, הפוסט הזה הוא בשבילכן ובשבילכם.

ראשית, אפרט את שתי השגיאות הנפוצות ביותר שמראיינים עושים, ואז אתן כמה עצות מעשיות, איך עושים את זה נכון.

אז מה הבעיה הגדולה בראיון? הבעיה העיקרית היא חוסר המהימנות של הראיון. יש המון הטיות מובנות, שנובעות פשוט מזה שאנחנו בני אדם, וזו הצורה שהמוח שלנו עובד. עזבו את זה שקשה לנו להיות מקצועיים ולהכנס לכל ראיון באותה תחושה. כולנו אנושיים, אם דקה קודם הבוסית נזפה בנו, או היתה לנו מריבה עצומה עם מישהו, למרואיין יהיה הרבה יותר קשה. את האלמנטים האלה מאוד קשה לרסן. אבל יש הטיות מוכרות, שאם נהיה מודעים להן, יהיה הרבה יותר פשוט לנטרל אותן.

הטיות מובנות בראיון

1. Good is like me – או בעברית: הכי טוב זה מי שדומה לי. 
המשמעות של ההטיה הזו היא שאנחנו עשוים כבר להכנס לראיון עם החלטה מראש אם המועמדת מתאימה או לא, ואז רק לחפש עדויות תומכות להחלטה שלנו. אם היא למדה בדיוק אותו מסלול כמוני (פסיכולוגיה באוניברסיטה העברית, מה יכול להיות יותר טוב?), אם היא שרתה באותה יחידה בצבא (מי אמר 8200? בקורס הספציפי?), המידע הזה מוביל אותי לשאלה הראשונה (איזה קורס הכי אהבת? מי היה המפקד שלך בקורס?), ותשובה נכונה בשאלה הזו כבר מעידה על כך שזו המועמדת המושלמת.

2. הטיית הראשוניות/אחרוניות
העובדה היא שאנחנו, כבני אדם, חורצים גורלות ומחליטים החלטות מאוד מהר. היתה לי מועמדת שהמנהל סירב לקבל אותה כי היא לבשה חולצה שריצדה לו בעיניים. מספיק שהמועמד העיר איזו הערה ברגע הראשון שנפגשנו, שהוא נראה קצת מוזר, ומיד אנחנו פוסלים. מעבר למראה, או להתרשמות הראשונית, יש אפקט מאוד חזק לתחילת הראיון. תשובה אחת חלשה בתחילת הראיון, והמועמד כבר נמצא בנקודה הרבה יותר קשה. מיד הוא צריך להוכיח את עצמו כל שאר הראיון, וגם אז לא בטוח שזה יעזור. אותו הדבר לגבי הסוף – אנחנו זוכרים הכי טוב את ההתחלה והסוף. הערה לא נכונה בסוף הראיון, עשויה פתאום להעיר את כל המועמד באור אחר, ולפסול אותו, למרות שאם היתה נאמרת במהלך הראיון בכלל לא היינו שמים לב.

אז איך עושים את זה טוב? 

1. מכינים מראש את רשימת הדרישות.
את המטלה הזו אני ממליצה לעשות בצוות, או לפחות עם עוד מישהו, לא לבד. הכינו רשימה של 4-5-6 דרישות (לא יותר!), שהן החשובות ביותר ועליהן לא תתפשרו. שלבו ידע רלוונטי, תכונות אישיותיות, כל מה שחשוב לכם. אבל רק מה שבאמת חשוב.

2. הכינו רשימת שאלות/תרגילים לכל דרישה
השאלות צריכות להיות מבוססות על התנהגות, לדרוש דוגמאות. לא מספיק לשאול את המועמדת: איך את בעבודה מול מפתחים קשים? התשובה יכולה להיות כנה יותר או פחות, אבל לא ברור מה נלמד ממנה. השאלה צריכה להיות: תני דוגמא למקרה שעבדת עם מפתח בעייתי. מה היה הקושי? איך התגברת עליו?

3. רישמו במהלך הראיון את התשובות כך שתוכלו לזכור אותן אחר כך
לא צריך לכתוב כל מילה. אבל צריך לכתוב מספיק, כדי שתוכלו להיזכר מה היו התשובות של המועמדת, אם תרצו לשחזר אחר כך.

4. תנו דרוג לכל תשובה + ניקוד נוסף
עדיף במהלך הראיון, אבל אפשר גם אחרי, שבו ותנו דרוג לכל תשובה, על סולם שהחלטתם עליו מראש. זה יכול להיות 1-5, 1-10, מה שנח לכם. אבל תנו ציון. לכל שאלה. בנוסף סכמו מראש ביניכם אם יש מרכיבים שעליהם אתם נותנים “בונוס” – למשל ניסיון בעבודה אצל מתחרה מאוד רלוונטי, לימודים בתכנית מאוד רלוונטית, או כל דבר שחשוב בעיניכם. סכמו מה הקריטריון, וכמה הוא “שווה” בחישוב.
בסופו של דבר סכמו את כל הציונים, או שתעשו ממוצע, לא ממש משנה איך – אבל החליטו על דרך וסיימו עם הערכה מספרית אחת של המועמד.

עצת הזהב: המשיכו לשכלל את השאלות והניקוד עם הזמן. אם אתם מרגישים שהניקוד בסופו של דבר לא באמת משקף את ההתרשמות שלכם מהמועמד – תבדקו מה לא עובד. אולי הדרישות לא נכונות/מדויקות, אולי השאלות לא באמת מייצגות את הדרישות, אולי הניקוד לא נכון ושאלה אחת צריכה לקבל יותר נקודות. תמצאו את הבעיה, ותשפרו את התהליך. אני מבטיחה לכם שתהליך מובנה יביא להחלטות נכונות יותר.

דוגמא מהירה לדף ראיון לתפקיד ניהול מוצר:

דרישות:
–  ניסיון בכתיבת מסמכי איפיון/עבודה באג’ייל – יש לך ניסיון בכתיבת מסמכי איפיון/עבודה באג’ייל? את יכולה להראות לי מסמך שכתבת? את יכולה לפרט מה החלקים של המסמך? איזה אלמנטים הכי חשובים בו? מה תהליך הכתיבה?
–  ניסיון בעבודה עם מפתחים בעייתים – את יכולה לתת דוגמא לעבודה עם מפתח “בעייתי”? מה היה הקושי בעבודה איתו? איך התגברת על הקושי? האם עירבת את המנהלת שלך/שלו? מה המפתח היה אומר עליך אם היו שואלים אותו?
–  חשיבה ביקורתית וקבלת החלטות – את יכולה לתת דוגמא למוצר שאת חושבת שהוא מעולה? מה טוב בו? מה היית משנה? אם היית צריכה לבחור בין שלושת האפשרויות שנתת איך היית בוחרת?
–  יכולת עבודה בצוות – תני דוגמא לעבודה בצוות? מה היו היתרונות של העבודה בצוות? מה החסרונות? איך התגברת עליהם?

חישוב:
כל אחת מארבע השאלות מקנה 1-10 נקודות.
בונוס:
תואר רלוונטי (עד 5 נקודות)
ניסיון מחברה רלוונטית (עד 10 נקודות)
המלצה רצינית ממישהו בחברה (עד 10 נקודות)
סה”כ מקסימום – 65 נקודות

 

עוד תוכן מעולה מהבלוג

בהמלצת Galit Galperin הקשבתי לפודקסט Artificial - the Open AI Story. הפקה משותפת של הוול סטריט גו׳רנל וספוטיפיי, יש כבר 3 פרקים באויר והרביעי אמור להגיע בקרוב. אני עוקבת אחרי open AI...
אתמול נפתח המחזור החדש של הגילדה למנהלי מוצר.ההוא שהיה אמור להיות מחזור אוקטובר.רעדו לי הברכים כשפתחתי את ההרשמה מחדש בדצמבר, אחרי שב 7.10 הכל נעצר.זו בעצם החזרה הרשמית שלי לסוג של עשיה,...
מרטי כתב פוסט סיכום וגם פירסם הרצאה עם תחזיות פרודקט ל- 2024, שבעצם מסכמים את כל מה שהוא חושב על התפקיד של מנהלי מוצר בתעשיה בימינו. למי שמכיר את הקו של מרטי...