HADAS SHEINFELD

הימים הראשונים בעבודה חדשה

בהמשך לסדרת הפוסטים שלי לגבי ראיונות, הנה הגענו לרגע הגדול – מתחילים לעבוד במקום חדש!
אז כמובן שגם לימים האלה יש לי סדרת עצות ודגשים למעונינות ולמעונינים. קחו בחשבון שאני מתיחסת כאן בעיקר לאנשים עם ניסיון, שמתחילים תפקיד חדש, ולא לאנשים צעירים שמדובר בתפקיד הראשון שלהם.

הימים והשבועות הראשונים בדרך כוללים למידה של הרבה דברים חדשים, הכרות עם האנשים והמערכות השונות, הבנה של הדרך והנהלים שבה דברים נעשים, ובגדול הסתגלות לתפקיד ולמקום החדש. עד כאן אני בטוחה שלא חידשתי לכם כלום. בעיני זו לא תקופה נעימה במיוחד, ואני תמיד רוצה למצות אותה הכי מהר ולהתחיל להרגיש כבר “בבית”. לכן, אני משתדלת ללמוד ולהכיר הכי מהר שאני יכולה, כדי להגיע לתחושת הנינוחות הזו.

אז מה צריך/כדאי/חשוב ללמוד בשבועות הראשונים בתפקיד חדש?

1. האנשים – הקלישאה שניהול מוצר הוא במידה רבה ניהול אנשים היא כמובן נכונה. למפות את העולם ולהכיר את האנשים הרלוונטים יעזור לכם בהמשך גם ללמוד את כל מה שתצטרכו, וגם להתחיל להניע דברים. התחילו בלבקש מהמנהלת שלכם את רשימת האנשים שהיא חושבת שאתם צריכים להכיר, ובכל פגישה תשאלו את הבנאדם שמולכם את השאלה הזו (את מי עוד אני צריכה להכיר?). עם כל אחד תקבעו פגישה של חצי שעה או אפילו עשרים דקות אם זה מקובל.
מטרות הפגישה: להציג את עצמכם (בקיצור!), להבין מה התפקיד של מי שמולכם, מה הממשק ביניכם (אני שואלת באופן ישיר – מה את צריכה ממני? מה אני מקבלת ממך? איך הדרך שאת מעדיפה לתקשר? את חושבת שאנחנו צריכות לקבוע לנו פגישה שבועית/חודשית?). אני תמיד מסימת פגישה כזו ב”ספרי לי משהו על עצמך שלא קשור לעבודה”, כדי ליצור קצת קשר אישי. הפגישה הזו היא נהדרת בעיני, ומאוד חשובה. חשוב להכיר את האנשים לפני שאתם צריכים מהם משהו, להתחיל לבנות קשר, שאחר כך יכול להמשך שנים.

2. המוצר – בקשו מכל מי שאפשר לעשות לכם דמו, או לספר לכם על המוצר מהפרספקטיבה שלו – ההיסטוריה של המוצר, הארכיטקטורה, איך מוכרים – מה הפיצ’רים הכי חזקים בתהליך המכירה, מה הבעיות בתהליך, באיזה עניינים מתקשרים לתמיכה? הכנסו למוצר ותעברו מסך מסך, כפתור כפתור, ותבינו מה כל דבר עושה. אם לא תעשו את זה בשבועות הראשונים שלכם, יכול להיות שלעולם לא יהיה לכם זמן להכנס לפרטים האלה בהמשך.
עצה חשובה בענין הזה היא להחזיק לעצמכם רשימה בצד של כל מה שלא ברור/לא מובן/נראה לכם לא סביר/דורש תיקון במוצר. המבט של זוג עינים טריות, שלא מכירות את המגבלות הטכניות וההסטוריה של המוצר הוא ייחודי. בעוד חודשיים תאבדו אותו. אבל כרגע אתם “לקוח חדש”, ויש לכם פרספקטיבה חשובה שלא כדאי לאבד אותה.
ואם אין מוצר? אם אתם מתחילים משהו ממש מההתחלה? כייף לכם! עדין, מישהו כבר התחיל לחשוב ועשה משהו לפני שהצטרפתם? התעמקו בכל החומרים הקיימים. הכינו רשימה ראשונית של איך אתם רואים דברים, הכינו רשימת שאלות לגבי כל הנושאים הפתוחים/לא ברורים.

האנשים והמוצר הם שני הדברים החשובים ביותר בימים והשבועות הראשונים. בשלב הבא, אחרי שאתם מכירים את האנשים והמוצר, אני ממליצה לעבור לשני נושאים נוספים:

3. תהליכים פנימיים – זה נושא חשוב, אבל מהניסיון שלי הדרך הכי טובה ללמוד את התהליכים הפנימיים היא להתנסות בהם. אם יש הדרכות על מערכות פנימיות כמובן כדאי להשתתף, כדאי למפות מה התהליכים הראשיים ונקודות ההחלטה (איזה סוג של מסמכים כותבים? מי מאשר מסמכים? מה תהליך הפיתוח? וכו’). אבל מעבר להכרות ראשונית, תוך כדי עבודה לומדים הכי טוב את התהליכים הקיימים ואפשר לנסות לעשות שינויים.

4. התחרות והאקו-סיסטם – חשוב להכיר את העולם שבו אתם (והמוצר שלכם) חיים. מי המתחרים? מה הם מציעים? במה הם יותר חזקים? במה המוצר שלכם? מי השותפים הראשיים, וכו’. אבל מנסיון למדתי שאין מה להתעמק בתחרות לפני שאתם מכירים את המוצר שלכם לעומק. לא תוכלו באמת לנתח את מיקומכם בשוק, לפני שאתם שולטים במוצר שלכם. הסתיגות אחת היא כמובן אם אתם יוצרים מוצר חדש לחלוטין, ואז שווה להכיר כבר מהיום הראשון מה יש שם בחוץ.

לסיום עצה אחת חשובה. ההתחלה היא לא תמיד קלה, ותחושת הזרות היא בעיני החלק הכי לא נעים. אבל מנסיוני, החלק הזה נעלם בלי שמרגישים. כלומר אחרי עוד יום שאני מרגישה לא ממש בבית, ועוד יום כזה, ועוד יום שאני קצת מתוסכלת שאני עוד לא שולטת בעיניינים ומבינה מה קורה, פתאום התחושה הזו נעלמת. ולא שמים לב. עד שפתאום, תוך כדי עבודה, יש מין הבזק כזה ואני אומרת לעצמי – או! עברה לי ההרגשה ההיא. זה תמיד לוקח קצת יותר זמן ממה שחשבתי מראש, אבל בדעיבד זה תמיד קורה די מהר.

איך אצלכם? אם יש לכם טיפים משלכם אשמח לשמוע. זה רלוונטי לי ממש עכשיו!

2 Responses

  1. שתי עצות מנוגדות לכאורה –
    אני אלרגי לכאלה שאחרי 2 דקות (בתפקיד, בהכרת הנושא, או לענייננו – בחברה) כבר מכירים את הנושא על בוריו (לכאורה כמובן) וכבר מלמדים אותך מה לעשות. רמת הארוגנטיות המופגנת כאן היא פשוט לא תאמן – אתה מכיר את הנושא כבר חודשים, לומד אותו לעומק, חקרת ובדקת לקראת המצגת? עזוב, אני הבנתי כבר אחרי 5 דקות, בוא תשמע מה צריך לעשות. גם אם אתה מנכ”ל, גם אם העבודה הקודמת שלך היתה בדיוק כמו זו – שב בשקט 5 דקות (או 5 שבועות) ותלמד!

    ומנגד – גם כעובדת חדשה, אם יש לך ידע או ניסיון מוקדם בנושא מסוים , תיקני את עולמך אם (בצניעות, לאחר שוידאת שהידע שלך אכן ייחודי בחברה, לאחר שהתנצלת שאת מתפרצת והסברת מהיכן הידע שלך) תשכילי את שומעייך.

  2. עצות מעולות. נתקלתי בשני הצדדים ואתה מאוד צודק. תודה!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

עוד תוכן מעולה מהבלוג

בהמלצת Galit Galperin הקשבתי לפודקסט Artificial - the Open AI Story. הפקה משותפת של הוול סטריט גו׳רנל וספוטיפיי, יש כבר 3 פרקים באויר והרביעי אמור להגיע בקרוב. אני עוקבת אחרי open AI...
אתמול נפתח המחזור החדש של הגילדה למנהלי מוצר.ההוא שהיה אמור להיות מחזור אוקטובר.רעדו לי הברכים כשפתחתי את ההרשמה מחדש בדצמבר, אחרי שב 7.10 הכל נעצר.זו בעצם החזרה הרשמית שלי לסוג של עשיה,...
מרטי כתב פוסט סיכום וגם פירסם הרצאה עם תחזיות פרודקט ל- 2024, שבעצם מסכמים את כל מה שהוא חושב על התפקיד של מנהלי מוצר בתעשיה בימינו. למי שמכיר את הקו של מרטי...