HADAS SHEINFELD

ג’ף בזוס יותר גאון מסטיב ג’ובס (נכון?)

טוב, חייבים לדבר על ג’ף בזוס. למי שלא שמע – ג’ף בזוס הודיע השבוע שביולי הקרוב הוא יפרוש מתפקיד מנכ”ל אמזון, לטובת תפקיד היו”ר (עדין פעיל בחברה, אבל לא מנהל היום יום).
כשאנשים חושבים על בזוס הדבר הראשון שחושבים עליו הוא שהוא האיש העשיר ביותר בעולם (מתחלף מדי פעם עם אילון מאסק, אבל הוא תמיד במקומות 1 או 2), ולאו דווקא על הגאונות העסקית שלו.

למה בזוס לא נחשב גאון/מדהים/מהפכן כמו סטיב ג’ובס?

בואו נחשוב על החדשנות של בזוס:
– ההבנה שהאינטרנט יהיה זירת מסחר רצינית – וההחלטה האסטרטגית להתחיל בספרים כי קל לשנע אותם.
– ההבנה שמשלוח מהיר הוא חלק משמעותי בקניה באינטרנט – וההשקעה המטורפת בתשתיות של שילוח ומחסנים.
– ההבנה שהתשתית המטורפת הזו יכולה להיות שרות שהם מוכרים לצד שלישי – ההבנה שגם התשתית של האתר עצמו יכולה להיות שרות שהם מוכרים – ויצירת AWS (כיום יותר מ 50% מההכנסות של החברה!)
– וזה לפני שדיברנו על המודל של אמזון פריים (82% ממשקי הבית בארה”ב מנויים לאמזון פריים. 82%!), על אמזון כחברת מדיה וטלויזיה, ועל אלקסה כמובן.

מבחינה ניהולית, ידוע שהוא מנהל לא קל. אמזון נאבקת נגד איגודי עובדים, ובתקופת הקורונה די הכריחה את העובדים להמשיך לעבוד. מצד שני – המנהלים באמזון, שכבת ההנהלה הבכירה, נשארת שם לאורך זמן (2% חילופים בשנה – זה די מדהים).

שורה תחתונה:
אמזון מחזיקה כמעט 50% משוק ה- ecommerce בארה”ב
אחד מכל שלושה בתים בארה”ב מחזיקים מנוי של אמזון פריים
1.2 מליון עובדים (יותר מ- 400,000 גויסו בשנה האחרונה!)
לבזוס יש 11% מהחברה

אז למה הוא לא מקבל את ההילה של סטיב ג’ובס? החדשן, המהפכן, היזם המדהים, זה שמשנה את ההיסטוריה?
על ג’ף בזוס לא מדברים כך, למרות שאפשר לטעון שהם עומדים באותה שורה מבחינת התרומה שלהם לעולם, לא?


הסיבות לדעתי:
– ג’ובס שם את עצמו באמצע – עמד על הבמה, הציג בעצמו בכנסים, והיה הפנים של החברה. בזוס הוא לא אחד שנחבא אל הכלים, אבל הוא עדין לא בקידמת הבמה.
– האלמנט הרגשי – המוצרים של אפל הם באמת B2C – הלקוח מחזיק אותם בכיס (איפוד, איפון), והם קשורים להעדפות אישיות משמעותיות (מוסיקה). העולם של אמזון הרבה יותר תהליכי, לאנשים אין רגשות כלפי “חנות”
– תפיסת הלקוח את עצמו – הדגש של אפל על העיצוב והיוקרה, והעובדה שכולם יודעים שיש לכם איפון. לעומת הדגש של אמזון על הביצוע (execution), אין קשר בין השרות של אמזון לתפיסה של הלקוחות את עצמם. מבחינה זו, אולי זה של- 82% מבתי האב יש אמזון פריים עושה אפקט הפוך, אמזון נתפסת כתשתית, לא כיוקרה.

לסיכום – לאנשים יש תחושת בעלות וסיפוק מזה שהם בעלים של איפון, והם חושבים שסטיב ג’ובס גאון. אמזון מבחינתם היא תשתית, משהו בסיסי שהם צורכים (כמו חשמל), וג’ף בזוס הוא איש התשתיות.

עוד תוכן מעולה מהבלוג

בהמלצת Galit Galperin הקשבתי לפודקסט Artificial - the Open AI Story. הפקה משותפת של הוול סטריט גו׳רנל וספוטיפיי, יש כבר 3 פרקים באויר והרביעי אמור להגיע בקרוב. אני עוקבת אחרי open AI...
אתמול נפתח המחזור החדש של הגילדה למנהלי מוצר.ההוא שהיה אמור להיות מחזור אוקטובר.רעדו לי הברכים כשפתחתי את ההרשמה מחדש בדצמבר, אחרי שב 7.10 הכל נעצר.זו בעצם החזרה הרשמית שלי לסוג של עשיה,...
מרטי כתב פוסט סיכום וגם פירסם הרצאה עם תחזיות פרודקט ל- 2024, שבעצם מסכמים את כל מה שהוא חושב על התפקיד של מנהלי מוצר בתעשיה בימינו. למי שמכיר את הקו של מרטי...