HADAS SHEINFELD

המשתמשים כמנהלי המוצר

גוגל הודיעו לא מזמן על יוזמה חדשה – הם הקימו אפליקציה קטנה, שמאפשרת למשתמשים להציע שרותים/פיצ’רים שהם היו רוצים לראות במוצרים של גוגל מובייל. משתמשים יכולים להציע רעיונות, ולדרג רעיונות של אחרים. גוגל כמובן לא מתחיבים לישם אף אחד מהרעיונות (או לתת קרדיט למשתמשים אם הם אכן ייושמו), אבל הם מנסים לפתוח דלת לשיתוף של המשתמשים.

שיתוף של המשתמשים בתהליכי הפיתוח הופך להיות יותר ויותר מקובל, גם בחברות שאינן מפתחות מוצרים על בסיס קוד פתוח. crowd sourcing, כלומר שיתוף הקהל/ההמונים הופך להיות חלק לגיטימי בתהליך הפיתוח. החברה כמובן מקווהשכך תוכל להשתמש ב- wisdom of the crowd חוכמת ההמונים. בחברות קוד פתוח, שיתוף המשתמשים הוא אחד מאבני הבנין של המוצר. בחברות אחרות, שיתוף המשתמשים נעשה ברמות שונות. 

פייסבוק למשל, פתחה את פלטפורמת התרגום שלה למשתמשים, ולמעשה “הפילה” על המשתמשים את כל מטלת התרגום. האפליקציה שהם בנו לצורך העניין היתה ידידותית ביותר, ומסתבר שכשיש מליוני משתמשים, אפשר לתרגם לעשות שפות תוך שבועות בלבד. לא שזה היה תהליך חלק ויעיל – בשלב מסוים שני הכפתורים של תהליך ההרשמה בספרדית, שהיו אמורים להגיד המשך וחזור, אמרו שניהם המשך… והיו הרבה סיטואציות משעשעות, אבל בפועל החברה קיבלה אפליקציה מתורגמת, תוך זמן קצר, בעלות מינימלית. 

המערכת שגוגל הודיעה עליה עכשיו היא חמודה מאוד מבחינת ממשק המשתמש, ונראה לי סביר להניח שלאט לאט גוגל ירחיבו את השימוש בה למוצרים נוספים, לא רק מוצרי המובייל.

פידבק ורעיונות שמגיעים ממשתמשים במערכת הם תמיד מידע מעניין. אני מוצאת שיש ארבעה סוגים של רעיונות שמגיעים מהמשתמשים שלנו: 

רעיונות שכבר חשבנו עליהם – אנחנו מחזיקים קובץ רעיונות שהוא אחד המקורות לתכנית העבודה, ויש בו יותר מ-400 שורות. החל מלשנות את גודל הכפתור, ועד פונקציונליות חדשה שתהפוך את כל הארכיטקטורה של המוצר. אלה יכולים להיות דברים ברורים שחסרים במוצר שלנו, פיצ’רים שלמתחרים יש, או כל רעיון אחר. הרבה פעמים הפידבק מהמשתמשים כולל הצעות לרעיונות שכבר יושבים אצלינו בקובץ, או אפילו בתכנית העבודה.  כשהרעינות האלה מגיעים מהמשתמשים, אני מתיחסת אליהם כאל חיזוק לכך שאנחנו בדרך הנכונה, שאנחנו מבינים את המשתמשים שלנו ואת הצרכים שלהם, והתדירות של האזכור של רעיונות כאלה עוזר לנו לתעדף ולבנות את תכנית העבודה. 

רעיונות שמטרתם לפשט את התהליך – הצוות שעובד על המוצר לאורך זמן, כבר לא רואה דברים שהם מאוד בסיסיים ופשוטים. יותר מזה, אנחנו חבורה של גיקים, חולי מחשבים ורשתות חברתיות, שמנסים כל מוצר חדש ועוקבים אחרי כל טרנד. המשתמשים שלנו – הם ממש לא בהכרח כמונו. הרבה פעמים מגיעים רעיונות ממשתמשים שמטרתם להבהיר מקום לא ברור, או לפשט תהליך. כשהתחלתי להתעסק במוצרים ברשת, חשבתי שמשתמשים אף פעם לא קוראים הוראות/טקסט, אלא רק לוחצים על הכפתור הרלוונטי ומקוים לטוב. היום אני יודעת, שהרבה משתמשים דווקא כן קוראים הוראות, ואפילו מחפשים אותן! לדעת לכתוב הוראות זו תורה בפני עצמה, אבל הרבה פעמים משתמשים מבקשים מאתנו הסבר או כפתור יותר גדול.

רעיונות שדוחפים את המוצר קדימה  – קבוצה אחרת של משתמשים היא מה שאנחנו קוראים super users. המשתמשים שיש להם אתר בכל פלטפורמה, שהם בלוגרים סופר נלהבים, שמכירים כל מוצר חדש שיוצא ומנסים כל פיצ’ר ביום שהוא מושק. המשתמשים האלה מציעים לנו רעיונות מורכבים, מסובכים, שלוקחים את הטכנולוגיה לאקסטרים, ואז דוחפים אותה עוד קצת. הרבה פעמים הרעיונות מגניבים לחלוטין, הרבה פעמים המתכנתים מתים לישם את זה מיד, ואז צריך לעצור לרגע ולחשוב טוב טוב – האם מישהו באמת ישתמש בפיצ’ר הזה? האם מעבר לעובדה שזה מגניב, יש כאן באמת צורך של יותר ממשתמש אחד נלהב?

הברקות – הברקות הן הכי מגניבות. פתאום משתמש שולח מייל, או מגיב בפורום ואומר – למה שלא תעשו X? ונורה נדלקת מעל הראש שלי, ואני קוראת לארכיטקט שלנו ורואה את הגלגלים במוח שלו מסתובבים תוך כדי, ואנחנו לא מפסיקים לדבר על הרעיון הזה כל היום, ותוך יומים כבר יש איפיון ראשוני, והמתכנת עובד על זה כל הסופשבוע בבית.  זה נדיר, נדיר מאוד, אבל כשזה מגיע – זה תענוג. 

אז אני לא מודאגת שבקרוב לא יצטרכו יותר מנהלי מוצר, כי המשתמשים יקבעו את תכנית העבודה (RWW בכלל טוענים שהמשתמשים יפתחו את המוצר בעצמם, שזה בכלל נשמע לי עוד קצת רחוק). להיפך – אני חושבת שככל שיש יותר רעיונות, תפקיד מנהל המוצר חשוב יותר, כי מישהו צריך לעשות סדר ולשכלל לא רק עד כמה המשתמשים מעוניינים בפיצ’ר מסוים, אלא גם צרכים עיסקיים, משאבים, תכנון לטווח (קצת) יותר ארוך וכו’. 

אבל מצד שני – אין ספק שהמשתמשים הם לא רק ה”לקוח”, אלא גם השותף לדרך במוצרים מהסוג שלנו, וכשמתחילים להרגיש את הפידבק מהמשתמשים, לקבל רעיונות (וגם ביקורת!), ולנהל דיאלוג עם המשתמשים גם ברמה הזו, זה סימן שהמוצר כבר מתחיל לקבל חיים אמיתיים, ואנחנו בדרך הנכונה.

עוד תוכן מעולה מהבלוג

בהמלצת Galit Galperin הקשבתי לפודקסט Artificial - the Open AI Story. הפקה משותפת של הוול סטריט גו׳רנל וספוטיפיי, יש כבר 3 פרקים באויר והרביעי אמור להגיע בקרוב. אני עוקבת אחרי open AI...
אתמול נפתח המחזור החדש של הגילדה למנהלי מוצר.ההוא שהיה אמור להיות מחזור אוקטובר.רעדו לי הברכים כשפתחתי את ההרשמה מחדש בדצמבר, אחרי שב 7.10 הכל נעצר.זו בעצם החזרה הרשמית שלי לסוג של עשיה,...
מרטי כתב פוסט סיכום וגם פירסם הרצאה עם תחזיות פרודקט ל- 2024, שבעצם מסכמים את כל מה שהוא חושב על התפקיד של מנהלי מוצר בתעשיה בימינו. למי שמכיר את הקו של מרטי...