HADAS SHEINFELD

שוב פייסבוק, שוב פרטיות

כאילו לא עברה כמעט שנה – שוב פייסבוק בכותרות, ושוב בנושאי פרטיות. הפעם הכותרות הן כבר בשלב השינוי, ועוד לפני שלב התלונות/קטסטרופה, אבל כמו שמיהרו להכריז בטקרנץ‘- הפיאסקו הוא רק ענין של זמן.

למי שלא בקיא, אני לא אתחיל בתקציר הפרקים הקודמים, פשוט כי יש יותר מדי. פייסבוק באופן עקבי לא תמיד מגלים את כל האמת למשתמשים לגבי הגדרות הפרטיות באתר, או שהם עוטפים את השינוים בהרבה מילים יפות ופונקציות מורכבות, כך שאנשים לא ממש מבינים מה מהות השינוי, עד שכבר מאוחר מדי והמידע הגיע לידים הלא נכונות, או הבלתי צפויות.

ומה הפעם? תסריט דומה. פייסבוק הכריזו על הגדרות פרטיות חדשות, שלפי ההודעה לעיתונות הן: “מציבות סטנדרט חדש בשליטה שהן נותנות למשתמשים”.
אז קודם כל, תרשו לי. כמי שמתעסקת בתחום הזה לא מעט, הן לא באמת מציבות סטנדרט חדש.
אם כבר, הן מציבות את פייסבוק בשורה אחת עם שרותים שנתנו שליטה ברמה דומה מאוד כבר הרבה זמן. רוצים דוגמאות? בבקשה. לכו תבדקו את multiply (שכבר לפני שנתים נתנו להגדיר פרטיות ברמות מתרחבות של “חברים/משפחה/חברים של חברים/וכו'”), את ning, או אפילו את webjam שבה עבדתי.

נכון, פייסבוק משיקים פיצ’ר שהולך צעד אחד יותר רחוק – היכולת לחסום או לחשוף מידע מסוים למשתמש ספציפי. זו באמת יכולת שרב הרשתות לא נותנות. אבל האופציה קבורה כל כך עמוק, שבאמת צריך מנוף ומכשירי חפירה כדי להגיע אליה.
הדרך היא: Setting>> Privacy <<Option (e.g. Profile)<< Customize <<Specific people
וגם שם, צריך לבחור את מי לחשוף ואת מי לחסום, לפי שם משתמש (אין אפילו רשימה של חברים  או אופציה שכוללת קבוצות, פיצ’ר מתבקש לחלוטין, ואני לא היחידה שחושבת שהוא חסר).

החלון נראה כך:

פה קבורות האופציות הבאמת מעניינות למשתמש
פה קבורות האופציות הבאמת מעניינות למשתמש

בקיצור, אי אפשר היה לקבור את הפיצ’ר הזה יותר עמוק. אם אחוז אחד ממשתמשי פייסבוק משתמש בפיצ’ר הזה  – אני מורידה בפניהם את הכובע.

אז למה? למה הם עשו את השינוי ומה המטרה? ובכן, המטרה היא בעצם הפוכה. המטרה האמיתית, על פי כל המקורות, היא לא לגרום לאנשים להיות יותר דיסקרטים ומודעים למה הם חושפים, אלא להיפך! המטרה היא לגרום לאנשים לחשוף יותר, ולאפשר לפייסבוק “לסחור” במידע הזה. עד היום, אחת הביקורת כלפי פייסבוק היתה שמדובר ב”גן סגור” – מי שלא חבר בפייסבוק לא יכול לראות את המידע שאני חולקת שם. זה היה גם חלק מהאתוס שלהם. אבל הזמנים משתנים, ועם בואו של טוויטר לעולם, ושאר הכלים שחולקים מידע עם כל העולם, הסתבר גם לפייסבוק שהכח שלהם הוא במידע שיש להם, אבל אם הם לא יכולים להשתמש בו ולחשוף אותו – הם גם לא יכולים למקסם את הרווחים ממנו.

אז כל כלי הפרטיות האלה למעשה נועדו כדי לעודד אנשים לחלוק יותר מידע, ולא פחות. ואיך עושים את זה? פשוט מאוד. אם עד היום לא שיניתם מעולם את הגדרות הפרטיות שלכם, תתפלאו לגלות שפייסבוק “עשו את זה בשבילכם”, והגדרות ברירת המחדל שלכם הם מעכשיו – Everyone. וגם השימוש במונח הזה עשוי בקרוב להיות ממש מטעה, כי למרות שכרגע המשמעות היא “כולם – כל מי שחבר בפייסבוק”, בקרוב יש סיכון גדול שהמשמעות תהיה “כולם – כל מי שיש לו אינטרנט”. הטענה היא שפייסבוק מאוד מתפתים לקחת את המידע הזה, ולחשוף אותו בפני מנועי חיפוש (מי אמר גוגל), ובפני API מסוגים שונים, והנה גם המעסיק שלכם  בקרוב יוכל לראות תמונות מסוף השבוע הפרוע בצפון עם רכב החברה. אהההמ.

בפעם הקודמת שהיה בלגן עם ענייני פרטיות בפייסבוק, ניסחתי שלוש מסקנות איך להמנע מבלגנים שכאלה:
מסקנה למשתמש – מודעות, לקחת בחשבון שהדברים שאנחנו כותבים ברשת הם בסופו של דבר חשופים יותר ממה שאנחנו חושבים
מסקנה ברמת המוצר – שקיפות, להבהיר למשתמש מה רמת החשיפה של כל מידע שהמשתמש נותן, ולתת למשתמש כלים ברורים ופשוטים לשלוט בזה,
מסקנה ברמת החברה – זהירות כשעושים שינויים כאלה.

אפשר לומר שפייסבוק יישמו את שתי המסקנות שלי ברמת המוצר וברמת החברה, אבל גם אם הם יישמו אותן באופן תאורטי, אני חושבת שבפועל עדין הטעם חמוץ מהשינוי הזה. הסיבה היא שלמרות שכאילו יש שקיפות במהלך הזה (הם בנו transition tool והמליצו לכל המשתמשים להשתמש בו), והם יכולים לטעון שהם לא היו יכולים לעשות יותר  – עדין, המוטיבציה לשינוי לא ברורה למשתמשים, והבחירה בברירת המחדל הכללית ביותר מעידה על שינוי משמעותי שלא הוסבר עד הסוף.

יכול להיות שחברה בגודל של פייסבוק לא יכולה לעשות שינוים כאלה בלי שתועבר עליה ביקורת, ואין ספק שהם עושים הפעם את השינוי בצורה יותר ברורה מאשר בפעמים קודמות. האם כרגע מדובר בשינוי מהותי למשתמשים? לא. מצד שני – יתכן שמדובר בתחילתו של מסלול שיהיו לו השפעות מרחויקות לכת. בהחלט.

מה שבטוח – יהיה מענין.

עוד תוכן מעולה מהבלוג

בהמלצת Galit Galperin הקשבתי לפודקסט Artificial - the Open AI Story. הפקה משותפת של הוול סטריט גו׳רנל וספוטיפיי, יש כבר 3 פרקים באויר והרביעי אמור להגיע בקרוב. אני עוקבת אחרי open AI...
אתמול נפתח המחזור החדש של הגילדה למנהלי מוצר.ההוא שהיה אמור להיות מחזור אוקטובר.רעדו לי הברכים כשפתחתי את ההרשמה מחדש בדצמבר, אחרי שב 7.10 הכל נעצר.זו בעצם החזרה הרשמית שלי לסוג של עשיה,...
מרטי כתב פוסט סיכום וגם פירסם הרצאה עם תחזיות פרודקט ל- 2024, שבעצם מסכמים את כל מה שהוא חושב על התפקיד של מנהלי מוצר בתעשיה בימינו. למי שמכיר את הקו של מרטי...