HADAS SHEINFELD

שאלות בראיון עבודה לתפקיד מנהל/ת מוצר (חלק 2)

בעיני ראיון הוא סיטואציה שיש בה שני צדדים כמעט שווים. כלומר, נכון שבדרך כלל יש מרואין שמנסה להרשים את המראין ולקבל הצעה, אבל לדעתי גם למראין יש כאן אינטרס עליון להרשים את המועמד על מנת למשוך את המועמדים הטובים ביותר.

לאנשים טובים יש עוד הצעות, ואם נניח שהמגייס רוצה שהטובים ביותר יבואו לעבוד אצלו – הרי שיש לו אינטרס ליצור תחושה טובה ולשכנע את המועמד/ת שהם רוצים לעבוד אצלו בארגון או בצוות, ולא בשום מקום אחר.

לראיון יש דינמיקה משלו, ואני לא אחשוף כאן את הדרך שלי לראין או את כל השאלות. כמו שכתבה לאה בתגובה לפוסט הקודם – חשובה מאוד היכולת לדבר על מוצרים שנהלת, הצלחות, כשלונות, תהליכים. מעבר לכך, החלטתי לחלוק אתכם שלוש שאלות עקריות שאני שואלת, שהן בעיני חשובות לתפקיד של ניהול מוצר ומהנסיון שלי מעידות בצורה טובה על דרך החשיבה והעבודה של המועמדים.

אני יודעת שיש חברות שנותנות תרגילים שונים להכין בבית. למועמדים רבים יש רתיעה מתרגילים כאלה (אני עושה בשבילהם עבודה! והם לא משלמים לי!),  לדעתי זו דווקא טכניקה לא רעה לקבל אינדיקציה על הדרך שבה המועמד עובד, והעובדה שמוציאים את זה מהסיטואציה של הראיון מורידה קצת מהמתח  ועשויה לאפשר למועמד להציג את היכולות שלו בצורה יותר טובה. מצד שני – זו אכן דרישה להשקעה מצד המועמד, ואני מעדיפה תמיד את השיחה ומרגישה שאני מקבלת תחושה יותר טובה מי הבנאדים ומה הוא מסוגל כשמדברים.

שלוש שאלות שאני שואלת:

1. איך למדת להיות מנהל מוצר?
כולנו יודעים שאין “בית ספר למנהלי מוצר”, ואין תעודה אחת מקובלת. אני גם לא מצפה שאנשים יספרו לי על התעודות שיש להם, כי בארץ זה מאוד נדיר. אם אכן השלמת את אחד הקורסים של החברות הבינלאומיות ((או החברה הישראלית) זו כמובן נקודת פתיחה טובה. מה שמענין אותי בתשובה הוא כמובן באמת איך המועמד למד את התפקיד, אבל יותר מזה – מה הוא חושב שכלול בתפקיד. כי מה שלמדת, זה מה שאתה עושה.
שאלת המשך היא איך אתה ממשיך להתפתח בתחום. גם כאן התשובות מעניינות. מי שחי את התחום – אני מצפה שהוא גם יקרא בנושא באופן שוטף, יכיר את הבלוגים העקריים, את הארגונים המרכזיים, לפחות ישמע על הכנסים המקצועיים אם לא ישתתף בהם, וכו’.
טיפים: כשאני שואלת אם אתה קורא בלוגים בנושא, אל תענה “בוודאי בוודאי” אם זו לא האמת. כי השאלה הבאה תהיה – איזה למשל? ואם בתשובה לשאלה הזו לוקח לך 5 דקות לענות, ואז אתה אומר “דהמארקר”… אז זו לא תשובה מאוד טובה.

2. תני דוגמא לאתר או אפליקציה שאת חושבת שהם פשוט מצוינים, והסבירי למה.
זו שאלה שבעיני היא בסיסית ביותר, אבל המון אנשים נופלים בה. אין להם שום דוגמא. הם לא יכולים לחשוב על אתר שהם ממש מרוצים ממנו. אז אני אומרת – אם כך, תני דוגמא לאתר שאת חושבת שהוא גרוע. איום ונורא.  אם גם על השאלה הזו אין לך תשובה בשלוף – אני נורא מצטערת, אבל לא נראה לי שאת חושבת כמו מנהלת מוצר ביום יום.  זה אולי נשמע לכם חמור, אבל בעיני מי שהוא באמת מנהל מוצר של מוצר אינטרנטי – מסתכל על כל אתר שהוא מגיע אליו בעזרת העדשות המקצועיות. פשוט אי אפשר להמנע מזה.  כל מנהל מוצר טוב שאני מכירה, יכול מתוך שינה לספר על שלושה אתרים או אפליקציות שהוא היה מת להיות המנהל שלהם, שהוא מתרשם מאיך הם עושים דברים, וכמובן גם לתת 10 הצעות לשיפורים.

שיהיה ברור שמה שלא תהיה התשובה  אני אבקש הרחבות והסברים. זו בעצם השאלה – אתם יכולים לבחור אפליקציה שאני לא מכירה, או אתר שאני חושבת שהוא לא טוב, וזה בסדר גמור. השאלה היא איך אתם מסבירים למה אתם חושבים שזו דוגמא למשהו טוב.  ההסבר הוא מה שאני מחפשת. לראות שאת חושבת כמו מנהלת מוצר – שאת להסתכל על הדברים הנכונים מבחינת תסריט שימוש, מבחינת שמישות, מבחינת מגבלות טכנולוגיות, וכו’ וכו’ וכו’.
טיפים: אל תענו שהאתר הכי מעולה הוא גוגל, וגם לא האתר של אפל. יש גבול לקלישאות. אם אתם עונים את אחת מהתשובות האלה, תהיו מוכנים לשני דברים – הראשון שאני אתחקר אתכם  בדיוק כמו שתארתי למעלה, והשני שאני אבקש דוגמא נוספת.

3.אני בוחרת אתר/אפליקציה ושואלת עליהם שאלות
אני מעלה על המסך אתר כלשהוא, ושואלת מה דעתכם. זה יכול להיות האתר של החברה שלי או המוצר שלי (ואז מי שהתכונן הרויח!) או אתר אחר לגמרי.  שוב, הענין הוא לראות איך המועמד חושב. על מה הוא מסתכל.  הצפיה הראשונה שלי היא שהמועמד יתחיל לשאול שאלות – למי האתר הזה מיועד, איזה צורך הוא פותר, מה הפונקציונליות העיקרית. אני מצפה גם שאם הוא לא מכיר את האתר בכלל, הוא ירצה להתנסות לדקה- ללחוץ על כמה כפתורים, לראות איך עובדים תפריטים, להכיר יותר טוב.
טיפים: אל תגידו לי” נראה לי אתר בסדר גמור”. אני לא ממציאה, זו היתה תשובה של מועמדת. אם זו התשובה שלך – לא הבנת שאת בראיון עבודה. גם אם האתר נראה לך בסדר גמור (ותראו לי מנהל מוצר אמיתי שאתר נראה לו “בסדר גמור”), בסיטואציה שאת נמצאת את צריכה לתת קצת יותר מזה – מה בסדר?
עוד טיפ – לא להדבק לאלמנט אחד ולחבוט בו בלי להסתכל מעבר. נכון, אבחנת מיד שיש כאן בעית צבעוניות, והכפתורים לא ברורים. מעולה. קבלת נקודה. הלאה. אם את לא מצליחה לתת לפחות שתים שלוש דוגמאות של דברים טובים, ושתיים שלוש של דברים לא טובים , אלא נתקעת בנקודה האחת הזו, מה זה אומר על איך שאת מתסכלת על דברים ביום יום?

עד כאן מהצד שלי חברים. מה אתם חושבים? האם אני קשה מדי? רכה? יש לכם שאלות אחרות? שאלו אתכם שאלות יותר טובות? שתפו!

לחלק הראשון  – עצות להתכוננות לראיון 

 

עוד תוכן מעולה מהבלוג

בהמלצת Galit Galperin הקשבתי לפודקסט Artificial - the Open AI Story. הפקה משותפת של הוול סטריט גו׳רנל וספוטיפיי, יש כבר 3 פרקים באויר והרביעי אמור להגיע בקרוב. אני עוקבת אחרי open AI...
אתמול נפתח המחזור החדש של הגילדה למנהלי מוצר.ההוא שהיה אמור להיות מחזור אוקטובר.רעדו לי הברכים כשפתחתי את ההרשמה מחדש בדצמבר, אחרי שב 7.10 הכל נעצר.זו בעצם החזרה הרשמית שלי לסוג של עשיה,...
מרטי כתב פוסט סיכום וגם פירסם הרצאה עם תחזיות פרודקט ל- 2024, שבעצם מסכמים את כל מה שהוא חושב על התפקיד של מנהלי מוצר בתעשיה בימינו. למי שמכיר את הקו של מרטי...