HADAS SHEINFELD

איך לומדים מוצרים/ממשקים חדשים

עם פריצתו של הגלקסי לחיי, חשבתי על זה שזו בעצם הפעם הראשונה מזה די הרבה זמן שאני לומדת להשתמש במכשיר חדש, עם ממשק חדש כמעט לגמרי. ממשק המגע הוא לא חדש לי, למרות שאיפון לא היה לי מעולם, מהסיבות הידועות. איפוד טאץ’ לעומת זאת יש לי כבר שנים, כשקניתי אותו ידעתי כבר שאני רחוקה מלהיות מעריצה של אפל, אבל הבנתי גם שיש כאן חידוש מהותי מבחינת הממשק שאני צריכה להכיר, וללא ספק גם אהנה מיתרונותיו. קניתי את האיפוד שלי עוד לפני שהיתה ה”אפ סטור”… אז אתם מבינים כמה הוא היסטורי. בעיקר השתמשתי בו לשימושים הקלאסיים שלהם הוא נועד – לשמוע מוסיקה ולאכסן תמונות. נהנתי מהממשק, שהיה פשוט ואינטואיטיבי ללא ספק, נחרדתי מאיטיונס, ובזה נגמר הסיפור.

כשקניתי מצלמה רצינית (יחסית) לפני שנה, הקניה היתה בעקבות קורס צילום דיגיטלי, שבו למדתי את העקרונות הבסיסיים, התאמנתי ועשיתי תרגילים, והשוויתי תוצאות וחויות עם אחרים. בשיעור הראשון המדריך של הקורס אמר שהוא מאוד מאוד ממליץ, לכל מי שיש לו מצלמה חדשה ולכל מי שאי פעם קונה מצלמה חדשה – לקרוא את ה”מדריך למשתמש”, הידוע בכינויו ה- Manual. המדריך סיפר איך אמא שלו, אחרי 30 שנים של בעלות על טלויזיה, למדה רק השנה באמצעות המדריך למשתמש של הטלויזה החדשה שלה על הפונקציה המדהימה sleep, שמכבה את הטלויזיה בשעה מסוימת, וחייה השתנו.

אנא במטוטא קרא את החוברת המצורפת המפרטת את הוראות ההפעלה והשימוש
התמונה מאלופי הקיצורים והמילים ברשת – אורבן דיקשונרי

עכשיו הגיע הגלקסי, ונכון שהוא משתמש בתשתית ממשקית דומה (או יותר נכון מועתקת) – מסך המגע, אבל מבחינת עושר הפונקציות והאפשרויות הוא הרבה יותר מתוחכם ממה שהאיפוד היה עבורי אי פעם. התפעול הראשוני הוא פשוט למי שמכיר מסכי מגע. אפשר די בקלות להסתדר. השינוי הממשקי המהותי מבחינתי בהשוואה לאיפוד הוא כפתור ה-back שמופיע בצד ימין למטה כאחד מכפתורי ההפעלה של המכשיר (באיפוד יש רק כפתור אחד באמצע). כשמתרגלים זה באמת מאוד אינטואיטיבי, וגם חוסך לכל מי שבונה ממשקים למכשיר הזה – לא צריך למצוא מקום ולהתלבט איפה יופיע הכפתור הזה. כשחזרתי לאיפוד פתאום הכפתור הזה היה לי חסר והייתי צריכה לחפש בכל אפליקציה איך עושים BACK. אבל זו דוגמא ממשקית מאוד פשוטה וברורה – גם מבחינה פיסית, הכפתור בגלקסי נמצא שם, אי אפשר ממש להתעלם ממנו.

לעומת זאת יש המוני פונקציות מוחבאות, ועוד יותר מהם – קיצורי דרך. דוגמא קטנה – הידעתם שאם משפשפים (swipe) שם של איש קשר לכיון ימין זה קיצור דרך להתחלת שיחה, ושמאלה – לכתיבת הודעה?  ואם לוחצים על התמונה של הקונטקט עולה תפריט מהיר עם אפשרויות. איך גיליתי את הקיצורים האלה? כמו שאני מגלה את כל החידושים וההפתעות במכשיר הזה, באחת משתי דרכים – במקרה, או דרך חברים.

זה לא שלא ניסיתי לקרוא את המדריך למשתמש. ניסיתי. אבל באמת שהוא נראה לי כל כך איטי, מסודר לא טוב, העברית בעייתית (מחשבה ראשונה – אוף, למה סלקום לא נותנים גם את המדריך באנגלית, זה היה ממש עוזר לי! מחשבה שניה – בטח אפשר להוריד את המדריך ברשת, מחשבה שלישית – למי יש סלנות לקרוא את כל הדבר הזה בכל מקרה…)  בקיצור, החלטתי לוותר ופשוט להתחיל בעצמי.

חויית המשתמש החדש היא דילמה שמנהלי מוצר/חויות משתמש מתלבטים בה רבות. פעם (לא כל כך מזמן), המדריך למשתמש היה חלק חשוב בכל מוצר. RTFM, מוכר לכם?
גם היום, בהרבה מוצרים שהם באורינטציה יותר תעשייתית, או בעולם ה-corporate, גם אם הם מבוססי אינטרנט,  יש ציפיה שבנוסף לאפליקציה עצמה תגיע גם חוברת (ולפעמים ממש ספר) עם מדריך למשתמש שעובר מסך מסך ומסביר מה אפשר לעשות ואיך.

אבל במקביל, יש בעיתיות גדולה במדריכים למשתמש בימינו.
ראשית – מהצד של הפיתוח וספק השרות יש בעיתיות כי הממשקים משתנים כל הזמן, ולעדכן מדריכים שכאלה הופך להיות ממש עול בתהליך הפיתוח.  עוד יותר מזה, מכשירים רבים הם פלטפורמות בדיוק כמו הגלקסי, שעליו ניתן לבנות אפליקציות וממשקים שונים. המדריך למשתמש יכול, במקרה הטוב, ללמד את עקרונות הפלטפורמה, אבל הרבה פעמים אין שום שליטה על האפליקציות השונות.
שנית, ויותר חשוב – גם המשתמשים של ימינו לא רוצים לקרוא מדריכי משתמש ארוכים. אין להם סבלנות, אין להם זמן, הם פשוט רוצים להסתכל ולהבין. ככה זה באינטרנט, לא?

לסיכום, אין ספק שממשקי משתמש הם בימינו חלק מהותי בכל מוצר, ואחד האתגרים הגדולים הוא לאפשר למשתמשים ללמוד את המוצר תוך כדי שימוש, מבלי לקרוא מדריכים ארוכים או להיות זקוקים להדרכה. לא בכל מוצר זה אפשרי, אבל לדעתי בכל מוצר זו השאיפה. זה לא קל, יש הרבה התלבטויות בדרך, אבל להם יגיע פוסט (או פוסטים) משלהם.

בינתים קבלו עוד טיפ גלקסי – כשהסוללה נגמרת, המכשיר לא מתריע, לא מודיע, לא מצפצף. הוא פשוט מת. ואז כדי להדליק אותו, או לפחות לקבל סימן חיים על כך שהוא לא פרש מן העולם לתמיד, צריך ללחוץ לחיצה מאד מאד מאד מאד ארוכה על כפתור ה-power. כמה שאתם חושבים שכבר לחצתם – זה עוד לא מספיק.  אם לא היה לי חבר שיסביר לי את הענין, כבר הייתי בדרך לשרות הלקוחות של סלקום לדווח שהמכשיר מת בטרם עת. טוב שיש חברים.

עוד תוכן מעולה מהבלוג

בהמלצת Galit Galperin הקשבתי לפודקסט Artificial - the Open AI Story. הפקה משותפת של הוול סטריט גו׳רנל וספוטיפיי, יש כבר 3 פרקים באויר והרביעי אמור להגיע בקרוב. אני עוקבת אחרי open AI...
אתמול נפתח המחזור החדש של הגילדה למנהלי מוצר.ההוא שהיה אמור להיות מחזור אוקטובר.רעדו לי הברכים כשפתחתי את ההרשמה מחדש בדצמבר, אחרי שב 7.10 הכל נעצר.זו בעצם החזרה הרשמית שלי לסוג של עשיה,...
מרטי כתב פוסט סיכום וגם פירסם הרצאה עם תחזיות פרודקט ל- 2024, שבעצם מסכמים את כל מה שהוא חושב על התפקיד של מנהלי מוצר בתעשיה בימינו. למי שמכיר את הקו של מרטי...