HADAS SHEINFELD

מודלים גנרטיביים – האם מקצועות שלמים עומדים להעלם?

כולם מדברים על chatgpt, אחרי שבשבוע שעבר כולם דברו על Dall-e. ובצדק. יש לי המון מחשבות בנושא, אז החלטתי (לראשונה!) לעשות סדרה של פוסטים. יהיו שלושה, שיעסקו בהאם מקצועות שלמים יעלמו מן העולם, זכויות יוצרים של אומנים, והאם זה הסוף של גוגל.

אבל קודם כל, לכו להתנסות. במבט ראשון (ושני), זה דבר מדהים. chatgpt באמת מנהל שיחה, והיא קוהרנטית, ואפילו אינטיליגנטית, מעל הממוצע (תזכרו שהממוצע הוא לא מאוד גבוה. הוא ממוצע). ב- dall-e הצלחתי ליצר תמונות שנראו הרבה הרבה הרבה יותר טובות ממה שאני אי פעם הצלחתי עם כל תוכנה אחרת. ממש שווה לנסות ולהרגיש איך הדבר הזה מרגיש בקצות האצבעות. זה בעיקר חשוב, כי אחרי הניסיון השני והשלישי, כשאתם מתחילים להבין את הענין (והתמהון מתחיל לדהות), מתחילים להבין גם מה לא עובד, איפה המגבלות, איפה החלקים היותר מורכבים. ואז זה מתחיל להיות מענין.

האם מקצועות שלמים הולכים להיעלם מהעולם?
בואו נחשוב על זה לרגע. המודל השפתי, מיעד את עצמו מההתחלה להיות סוג של בוט של שיחה, שיכול לנהל שיחה עם לקוחות. בוטים כאלה כבר קיימים, והם, בגדול, עד היום, ממש לא מספיק טובים (שלא לומר פח אשפה מזעזע). מבחינה זו, היכולות המדהימות שרואים כבר היום ב- chatgpt יכולות לעשות הרבה יותר מבוט שרות לקוחות פשוט. האם הוא יצליח לעשות בצורה אוטומטית מה שהיום עושים המוני אנשי שרות לקוחות במרכזים ברחבי העולם? לדעתי כן. בהחלט.

האם יהיו עוד מקצועות שיוחלפו (לפחות ברובם) ע״י התוכנה בעולם השפה?
בעולם הויזואלי, יצירת הדימויים והתמונות, השאלה נעשית יותר מעניינת, מפני שנכנס כאן כמובן ענין היצירתיות. בניגוד לשירות לקוחות, שאמור להיות משהו מאוד מתוסרט עם תשובות נכונות ברורות, באומנות כמו באומנות – יש ענין של יצירתיות. בדרך כלל אין תשובה נכונה. יש ענין של טעם. של חדשנות. זה הרבה יותר מורכב.

אפשר לחשוב על זה מהפרספקטיבה של המטלה או של התפקיד.
– תפקידי ״ביצוע״ – למישהו יש קונספט ממש מוגדר, והוא צריך רק לבצע אותו. קח את התמונה הזו ותעשה אותה עם רקע ורוד, תביא לי תמונה של אנשים לבושים לבן במשרד היי-טק בניו יורק. החלקים האלה יעברו לדעתי בקלות לביצוע בכלים חדשים. ואז באמת, אם יש איש שיווק, בחברה שיש לה שפה שיווקית ויזואלית מוגדרת, שהמכונה כבר למדה, הוא לא יצטרך מעצב שיכין 30 סוגים שונים של באנרים. אפשר יהיה לעשות את זה בדקה. יהיו מספיק כלים מעל הטכנולוגיה הזו, שיעשו את זה קל ופשוט.שימו לב שעדין יהיה צורך באשת מקצוע לבנות את השפה הויזואלית, ואת הקונספט.
בעצם, אנחנו מדברים כאן על חיזוק תהליך שכבר קיים. מי שרוצה להרים לעצמו אתר אינטרנט בימינו יכול להכנס לוויקס ודומיו ולבנות אתר חמוד מאוד, בלי ידע ב-HTML או בעיצוב. אבל, מי שרוצה שהאתר יראה מקצועי, ייחודי, מעולה – יצטרך אנשי מקצוע

.- כלי עזר לתהליכים יצירתיים – יש מקצועות (שאני בכלל לא הייתי מודעת לקיומם), שמשתמשים בכלי עיצוב לצורכי תהליכים יצירתיים. למשל, לצרכי ייצור של סטוריבורד וסיעור מוחות לגבי העולם שבו יקרה סרט. עד היום, המעצבים שעוסקים בדברים האלה (תפאורה/תאורה/סביבה) היו מקדישים שבועות ליצירה של ״לוחות חזון״ כאלה. היום הם יכולים לעשות את זה בימים.
הנקודה כאן היא שמישהו כמוני, עם יכולת ויזואלית ברמה אפס, תוכל באופן תאורטי להכנס עכשיו גם למקצועות כאלה, כי מה שצריך זה דמיון, ולא את היכולת המעשית לעשות את זה.

את הדמיון, הכישרון והיצירתיות שום מודל לא יחליף. להיפך, בכנס שהייתי בנושא יצירתיות בעידן ה- AI, האמנים סיפרו שאיכשהוא דברים שנוצרים על ידי המודל מוטים לכיון ויזאולי של פנטזיה ומדע בדיוני. על כך יאמר כל מי שמבין משהו במודלים – הא! ברור. הרי המודל הוא ״תבנית נוף יוצריו״, ויוצריו הם, ובכן, הגיקים הגדולים ביותר בעולם.

הסיכום שלי הוא כזה:
– מטלות ברורות ויחסית פשוטות – יוכלו להעשות ע״י הבינה המלאכותית בצורה טובה מאוד. משרות כאלה אכן יעלמו מהעולם, או שתאור התפקיד ישתנה לחלוטין. יהיו תפקידים של תכנון בוטים של שרות לקוחות, יהיו תפקידים של ״יצירת באנרים״, אבל הכישורים שידרשו לתפקידים האלה יהיו אחרים
– מטלות שמצריכות יצירתיות וכשרון – גם כאן יהיה שינוי, אבל הוא יהיה בכיון אחר. התפקיד יכלול מצד אחד את היצירתיות והכשרון (כמו תמיד ואולי אפילו יותר), ומצד שני – הקושי של הביצוע ישתנה. האתגר יהיה להוציא מהמכונה את מה שיש לך בראש, ולא בהכרח ליצר את התמונה בעצמך. זה יפתח פתח גם לאנשים שאין להם את היכולת ליצר את התמונה בעצמם, אבל כן יכולים לדמיין אותה.

שורה תחתונה – יהיו מקצועות שיעלמו מהעולם (תהפוך את הרקע של הבאנר הזה לסגול), יהיו מקצועות שישתנו בעזרת כלים נוספים ויצריכו סט אחר של יכולות מה שיביא אנשים עם יכולות שונות וחדשות לתחום (לעבוד עם פרומפטים למנוע, במקום לחפש במאגר תמונות), אבל אומנות, חדשנות, יצירתיות מחשבתית – את כל זה יכולים רק בני אדם לתת (לפחות בינתים).

עוד תוכן מעולה מהבלוג

בהמלצת Galit Galperin הקשבתי לפודקסט Artificial - the Open AI Story. הפקה משותפת של הוול סטריט גו׳רנל וספוטיפיי, יש כבר 3 פרקים באויר והרביעי אמור להגיע בקרוב. אני עוקבת אחרי open AI...
אתמול נפתח המחזור החדש של הגילדה למנהלי מוצר.ההוא שהיה אמור להיות מחזור אוקטובר.רעדו לי הברכים כשפתחתי את ההרשמה מחדש בדצמבר, אחרי שב 7.10 הכל נעצר.זו בעצם החזרה הרשמית שלי לסוג של עשיה,...
מרטי כתב פוסט סיכום וגם פירסם הרצאה עם תחזיות פרודקט ל- 2024, שבעצם מסכמים את כל מה שהוא חושב על התפקיד של מנהלי מוצר בתעשיה בימינו. למי שמכיר את הקו של מרטי...