HADAS SHEINFELD

2010 – תחזיות קצת אחרות

עם סיום 2009, כולם עוסקים בסיכומים ותחזיות, כרגיל.
הבעיה שלי עם כל התחזיות האלה היא שעל מנת לוודא שנוכל להגיד בשנה הבאה שצדקנו, הרבה תחזיות מנוסחות בצורה כל כך כללית – שתמיד נוכל לטעון שהן עבדו. דוגמא קטנה – כבר שנים טוענים ש”השנה הבאה תהיה שנת הסלולרי”, וכעבור 12 חודשים טוענים שצדקנו! כי – האיפון שינה את העולם, כי – חנות האפליקציות גדלה השנה בקצב מסחרר, כי – כמות הגלישה דרך הטלפונים הגיעה כמעט לכמות הגלישה דרך מחשבים, וכו’. אבל בפועל, כולנו יודעים, שעדין לא היתה “שנת הסלולר”, ולהערכתי (כפי שתראו) גם השנה הבאה לא תהיה.

2010

כמובן שגם אני לא אאכזב אתכם קוראי היקרים, ואשעשע אתכם בתחזיות לשנה הקרובה. אבל מכיון שבאמת קשה לי להתחייב ולנבא, החלטתי לתת את התחזיות שלי בשני אופנים קצת פחות שגרתיים. החלק הראשון – מה לא. מה אני די בטוחה, שלמרות שכל המומחים טוענים, פשוט לא יקרה השנה. והחלק השני – מה הייתי רוצה שיקרה. סוג של איחול – לי, לכם, לרשת. אני אנסה לקצר ולא להעיק, אבל אם כבר יש לכם פריחה מסיכומים ואיחולים, אני מבינה אתכם לחלוטין.

מה לא
כולם אומרים שהשנה הבאה תהיה שנת הנישות ברשתות חברתיות – ואני אומרת: ממש לא.
לנישות אין זכות חיים משל עצמן, הן אולי יגדלו בתוך הרשתות הקימות (פי’צר הליסט של טוויטר לא ממש עושה את זה, אפשר לחשוב על פיצ’רים יותר משמעותיים), הקבוצות בפייסבוק, וכו’. אבל לא רשתות פרטיות שצריכות להביא לעצמן את המשתמשים. הזדמנויות ואפשרויות ליצור רשתות נישה כבר קימות שנים (החל מנינג ועד בכלל), והן לא תופסות. קשה ליצר מאסה קריטית של משתמשים, קשה למשוך את הקוראים מחדש בכל פעם, ולאנשים כבר נמאס מלהחזיק יותר מדי זהויות ברשת.
כולם אומרים שהשנה הבאה תהיה שנת הסלולארי – ואני אומרת: ממש לא
כמו שכבר אמרתי, מאוד קל להוכיח בשנים האחרונות, שכל שנה היתה “שנת הסלולרי” מבחינה מספרית. אבל בפועל – הן פשוט לא. תסתכלו מסביב – רב האנשים, הרב המוחלט של האנשים, כולל הילדים והצעירים, משתמשים בטלפון לשיחות ול-SMS. וזהו זה. כן, הגלישה בסלולרי תגדל עוד ועוד, יפותחו עוד ועוד אפליקציות, יפתחו עוד חנויות אפליקציות (רובן ימשיכו להיות כושלות), האנדרואיד ינגוס בשוק בגדול, אבל הגלישה בסלולרי לא תחליף את הגלישה דרך מחשבים ניידים. זה פשוט לא מספיק נח, ולא מספיק גמיש, ולא יהיה מספיק גמיש עד שהסלולרים יהיו מחשבים ניידים בפני עצמם.
כולם אומרים שהשנה הבאה תהיה השנה שתביא את החשיבה העסקית וה-ROI למדיה החברתית. ואני אומרת – עוד לא.
כלומר, יהיו הרבה נסיונות, ויהיה הרבה יותר דגש על מדידה והכנסות, אבל המודל עוד לא פוצח, ואני לא צופה שהוא יפתר בשנה הקרובה. להיפך, אני צופה שבשנה הקרובה הרבה מאוד ארגונים ועסקים ומותגים ינסו להשתמש במדיה החברתית, ישקיעו בה הרבה מאוד מאמץ וכסף, ויתאכזבו מהתוצאות. כמובן שיהיו יועצים ומומחים שיוכיחו בהנפות ידים שזה כן הצליח, אבל בפועל הלקוח ישאר מאוכזב. זה יקח עוד זמן עד שימצאו הנוסחאות הנכונות לחישוב, ועד שהן באמת יוכיחו יעילות כלכלית.
כולם אומרים שהבאזים שהתחילו בשנה שעברה – augmented reality, location based services יהפכו להיות להיטים בשנה הקרובה. ואני אומרת – ממש לא.
כמו כל שאר הפיתוחים לסלולרי – כרגע המשתמשים הם ממש מעטים יחסית לקהל היעד, ויקח עוד ה-מ-ו-ן זמן עד שאנשים יעשו בטכנולוגיות האלה שימוש יום יומי. גם -foursquare עדין רחוק מלהיות להיט. עוד יותר מזה – טכנולוגיה עוד לא שם. זה עוד לא מספיק זמין, זה עוד לא מספיק מדויק, זה כרגע עדין משחק, ולא אפליקציות באמת שימושיות.

מה הייתי רוצה שיקרה השנה
אפליקציות שימושיות באמת – הייתי רוצה לראות פיתוחים של אפליקציות שימושיות באמת, ולא כאלה שרק עושות באז. עזבו אותי מחוות וירטואליות, משאלונים ברמת “בחן את עצמך” ומשאר ירקות. הרי הטכנולוגיה כבר שם, גם ברשת וגם בסלולרי, אז למה אין הרבה יותר אפליקציות שעוסקות בעולם האמיתי? למשל – בבריאות. ניטור לחץ דם, כולסטרול, סוכר, תיק רפואי. למשל – בחינוך. לא מהמקום הפדגוגי, מהמקום החוויתי. במקום שהילדים ישחקו בשטויות, איפה הפאזלים, משחקי המחשבה, אפליקציות שבאמת מלמדות משהו (חוץ מקואורדינצית עין-יד).
ידידותיות למשתמש – תום עידן הסיסמאות – אפילו חברי הפחות גיקים כבר לא מצליחים לזכור את כל הסיסמאות שלהם. הגיע הזמן ש-OpenID, ושאר הפתרונות יתפסו תאוצה. נכון שמדובר בפתרון מורכב, קשה להוכיח זהות ברשת, אבל עידן ה-Log in והסיסמאות (שרב האנשים שאני מכירה עדין משתמשים בתאריך הלידה שלהם או בסיסמא המאובטחת ביותר ביקום 12345), חייב להסתיים.
ניהול החיים הוירטואלים – בהמשך לתום עידן הסיסמאות, גם לגיקים יש צרכים ולא מסתמן שאף אחד מתעסק בהם. כמו שכבר אמרתי הרבה פעמים בעבר – המיידיות והריל טיים רק יוצרים עודף של מידע, ואין לנו כלים טובים להתמודד עם כל המידע הזה. גם עודף הזהויות שאנחנו מנהלים ברשת מפייסבוק, לטוויטר, לבלוגים הפרטיים – צריך כלים יותר גנריים שינהלו את כולם, צריך דרך לגבות את כל הנוכחות הרשתית שלנו בקלות, יש המוני כלים שאנחנו צריכים עכשיו וכל העולם יצטרך בעוד כמה שנים.

משפט סיכום לא קשור –
בדיוק לפני שנה פתחתי את הבלוג הזה. יצאו לי ממנו רק דברים טובים, ואני מאוד שמחה וגאה בו. תודה לכל הקוראים, תודה גדולה עוד יותר לקוראים המגיבים, ולכולנו – שתהיה שנת 2010 מצוינת.

עוד תוכן מעולה מהבלוג

בהמלצת Galit Galperin הקשבתי לפודקסט Artificial - the Open AI Story. הפקה משותפת של הוול סטריט גו׳רנל וספוטיפיי, יש כבר 3 פרקים באויר והרביעי אמור להגיע בקרוב. אני עוקבת אחרי open AI...
אתמול נפתח המחזור החדש של הגילדה למנהלי מוצר.ההוא שהיה אמור להיות מחזור אוקטובר.רעדו לי הברכים כשפתחתי את ההרשמה מחדש בדצמבר, אחרי שב 7.10 הכל נעצר.זו בעצם החזרה הרשמית שלי לסוג של עשיה,...
מרטי כתב פוסט סיכום וגם פירסם הרצאה עם תחזיות פרודקט ל- 2024, שבעצם מסכמים את כל מה שהוא חושב על התפקיד של מנהלי מוצר בתעשיה בימינו. למי שמכיר את הקו של מרטי...