HADAS SHEINFELD

למה האיפון כל כך מענין?

הייתי השבוע בכנס הראשון שארגן UXI – או כמו שקורא לזה ברק דנין – עושים שימושיות בעברית. סיפרתי כבר על האתר המושקע שהחבורה המוכשרת הזו העלתה לאויר, ועכשיו הם ארגנו ארוע סביב אחד הנושאים הכי “חמים” כרגע – פיתוח ועיצוב לאיפון. אז ראשית ברכות לחבורה המארגנת על אירגון למופת. הנוכחות הרבה בכנס, היתה עדות לענין הגדול בנושא שלו (אם פספסתם יש סיכום ומצגות כאן). מה שגרם לי למחשבות שונות.

השאלה הראשונה שעלתה בי במהלך הכנס היתה – למה זה כל כך מענין? למה המשיכה הגדולה?
חייבים להודות, וחשוב מאוד לציין (כמו שאודי סלנט מפלאפון חזר והדגיש) – האיפון הוא לא מכשיר mass market, לא בישראל וגם לא בעולם (כמו שמראה הגרף בהמשך, המקור בגיגהאום). האם הוא יהיה? על כך הדעות חלוקות, ואני עדין בדעה שהוא לעולם לא יהיה הטלפון המוביל בשוק. נוקיה היא שחקן חזק ביותר (גם בארץ) ו-RIM פונה יותר ויותר לשוק הפרטי מעבר לשוק העסקי ומתחזקת כל הזמן (יותר בחו”ל אבל גם בארץ זה יקרה). גם אם כל האנשים סביבכם מסתובבים עם איפון – אל תשלו את עצמכם, הם מיעוט. טיפונת מספרים – ההערכות מדברות על כ-300,000 איפונים שנמכרו בארץ מתוך שוק של יותר מארבעה מליוני לקוחות של החברות הסלולריות (כן, בישראל מדברים על יותר מ-100% חדירה של הטלפונים הסלולרים).

נתח השוק של הטלפונים הסלולרים בעולם - לפי מערכת הפעלה
נתח השוק של הטלפונים הסלולרים בעולם - לפי מערכת הפעלה

אז למה הוא כל כך מענין האיפון, אם הוא לא באמת המוביל בשוק?

ובכן אפשר לפשט את התשובה לשתי הסיבות הבסיסיות ביותר (בעיני) –

1. סיבה “מערכתית” – האיפון הוא מכשיר חשוב לחברות הסלולר. אודי סלנט דיבר על האקוסיסטם של העולם הסלולרי, שמתחיל בחברות הסלולר והתשתיות שלהם, עובר דרך החברות שמספקות את “ציוד הקצה” (יצרניות הטלפון), ומגיע עד ללקוח הסופי. הסיבה המערכתית לכך שהאיפון כל כך מענין, הוא שזה מכשיר שחברות הסלולר רואות דרכו את העתיד, ואת הדרך שלהן להגדיל הכנסות.

נכון שאפל היא ספק קשה ביותר, וחברות הסלולר לא רגילות שמעמידים להן תנאים, בכל הרמות – מחיר, שרות, תכנים. חברות הסלולר רגילות להיות שחקן המפתח במערכת האקולוגית הזו, ואפל מקשה עליהן מאוד. הסיבה שבכל זאת יש להן אינטרס להציע את המכשיר (מעבר להייפ, לבאז, ולכל שאר מילות השיווק), היא ענין הגלישה.

אין המוני משתמשים באיפון, אבל מי שיש לו איפון משתמש באינטרנט הסלולרי הרבה הרבה הרבה יותר מאשר משתמשים הטלפונים האחרים (הכוונה באינטרנט סלולרי היא לגלישה באינטרנט דרך הטלפון, אם ישירות באמצעות דפדפן או באמצעות אפליקציות יעודתיות). אי אפשר להמעיט בחשיבות הענין הזה. החשיבות היא עצומה בעיקר מפני שחברות הסלולר מבינות (מאוד לאט) שההכנסות שלהן משיחות רק הולכות וקטנות (מסיבות רבות ושונות – בעיקר בגלל היכולת של המשתמשים לדבר עכשיו בחינם דרך שרותים כמו סקייפ ופרינג), ושאחת הדרכים היותר אפקטיביות להגדיל את ההכנסות היא דרך מה שנקרא “שרותי data”, כלומר שרותים שמבוססים על מעבר נתונים  או בעברית – אינטרנט. כך שלקוחות האיפון מכניסים לחברות הסלולריות הרבה יותר כסף מלקוח רגיל.

אז הסיבה לחשיבות האיפון היא העובדה שהוא מאפשר ותומך ו”מעודד” את המשתמשים בו לצרוך הרבה תקשורת נתונים, מה שבסופו של דבר מוביל לגדילה בהכנסות של החברות הסלולריות (יש! הכנסות! גדילה!).  הנתונים מראים שכמעט בכל אירופה – הגלישה באיפון גדולה מהותית מבכל המכשירים האחרים (המקור).

לא רואים הרבה  - אבל האיפון שולט בכל אירופה
האפור זה איפון בכל הארצות

2. סיבה “אנושית” – הלקוח הסופי, מי שכבר יש לו איפון – מאוד מאוד אוהב את האיפון שלו. חוית המשתמש היתה ללא ספק ייחודית שכיצאה לשוק, והיא עדין האיכותית גם בהשוואה לשאר האפשרויות הדומות בשוק. חוית המשתמש היא אחת התכונות החזקות ביותר של אפל, והמשמעות היא שהמשתמשים פשוט “מאוהבים” באיפון שלהם. לא תמצא משתמשי נוקיה משתפכים על המכשיר שלהם. ממש לא. יש לציין שמשתמשי בלקברי בדרך כלל מאוד מרוצים מהמכשירים שלהם, אבל זו יותר שביעות רצון, ופחות התלהבות התאהבותית שכזו. השימושיות יוצאת הדופן של האיפון היא שמובילה אנשים להשתמש בו הרבה יותר, גם כמשחק (חנות האפליקציות מלאה משחקים), וגם לפעילויות הרבה יותר מורכבות, יומיומיות, פונצקיונליות – החל מחיפוש כתובת על המפה, דרך עדכוני אימייל ו-RSS, ועוד.

כך ששתי הסיבות האלה הן למעשה “סיבוביות” – המשתמשים אוהבים את האיפון, משתמשים בו יותר מטלפונים אחרים, אז גם חברות הסלולר מרוצות ממנו.

עוד מחשבה שעלתה בי בזמן הכנס, כמי שהתעסקה בעבר רבות באפליקציות למכשירים סלולרים (לפני עידן האיפון), ו”סבלה” רבות מהמגבלות והשונות של המכשירים השונים, היה ברור בעיני ההבדל בהתיחסות לפיתוח באיפון בין מי שבא מהפיתוח לעולם הסלולרי, לבין מי שבא מהפיתוח לעולם האינטרנט (המחשב). מי שמגיע מעולם הסלולר מתיחס לאיפון כשיפור עצום, הכל אפשר לעשות שם הרבה יותר בקלות. עבור מי שבא מעולם הרשת – המכשיר מגביל את המפתחים ומציב בפינהם אתגרים רבים. דוגמא אחת מרבות –  בעיני אודי סלנט מפלאפון המסך של האיפון ענק, בהשוואה למכשירים שהוא עבד איתם עד עכשיו. בעיני ברק דנין והפאנל – המסך קטנטן, ויש התלבטות גדולה איך לדחוס אתרים שלמים למסך הזה (התשובה היא כמובן לא לעשות את זה).

לסיכום – מסתמן שהאיפון אהוב מאוד על משתמשיו, מה שהופך אותו גם לאהוב על חברות הסלולר. אני חיבת להודות שאני עדין לא השתכנעתי (מהסיבות הידועות), אבל אין ספק שמבחינת פיתוח הוא אחד הנושאים החמים ביותר היום.

מה דעתכם, קוראים יקרים שלי, האם האיפון אי פעם יהיה מכשיר mass market?
האם הגלישה בסלולר (באיפון ובמכשירים אחרים) תהיה חוויה של כלל האוכלוסיה?
האם יש טעם להשקיע בפיתוח לאיפון או שבקרוב כולנו נסתובב עם איפאדים שונים, שבהם פשוט נגלוש דרך בראוזרים?

_________________________________________________

עוד קריאה בנושא:

לא מתרגשת מהתפוח

איפון פיירפוקס ומה שבינהם

מצאתי משהו טוב באיפון

עוד תוכן מעולה מהבלוג

בהמלצת Galit Galperin הקשבתי לפודקסט Artificial - the Open AI Story. הפקה משותפת של הוול סטריט גו׳רנל וספוטיפיי, יש כבר 3 פרקים באויר והרביעי אמור להגיע בקרוב. אני עוקבת אחרי open AI...
אתמול נפתח המחזור החדש של הגילדה למנהלי מוצר.ההוא שהיה אמור להיות מחזור אוקטובר.רעדו לי הברכים כשפתחתי את ההרשמה מחדש בדצמבר, אחרי שב 7.10 הכל נעצר.זו בעצם החזרה הרשמית שלי לסוג של עשיה,...
מרטי כתב פוסט סיכום וגם פירסם הרצאה עם תחזיות פרודקט ל- 2024, שבעצם מסכמים את כל מה שהוא חושב על התפקיד של מנהלי מוצר בתעשיה בימינו. למי שמכיר את הקו של מרטי...